Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Veilig om .22 lr te schieten in 1904 Winchester?

7K views 24 replies 13 participants last post by  GBertolet  
#1 ·
Het geweer is vermeld voor .22 short & longs en is daarmee afgevuurd, geen problemen. Shorts en longs zijn al geruime tijd moeilijk te verkrijgen. Zou het kwaad kunnen om 22 lr munitie, SV of HS munitie in dit geweer te gebruiken? Afgezien van een beetje patina is het in prima staat. Meestal een wandhanger, maar af en toe schiet ik er graag mee, en mijn doos met shorts is bijna leeg.

#2 · (Edited)
Heb je geprobeerd een Long Rifle-patroon te chamberen? Ik hoop eigenlijk dat het niet past, zodat je niet in de verleiding komt.
LR-munitie heeft sinds de vroege productiedagen in druk toegenoemen en dat geweer dat gemaakt en gemarkeerd was als Short of Long was toen ze zelfs kogels met lagere druk waren.
Ik kan het niet verifiëren, maar in mijn achterhoofd (zoals het is....) is de Short HV-lading de afgelopen jaren meer druk geweest dan de originele LR-munitie. Als ik ooit een paar standaard velo Shorts te koop zie, moet ik ze misschien pakken.
Trouwens, een van mijn beste vrienden had een jeugdvriend die stierf toen de bout uit zijn 'boys rifle' vloog. Je kunt je voorstellen waar het naartoe ging.

#3 ·
22 lr kamers zonder interferentie. Gewoon nieuwsgierig, aangezien er toen maar 22 short en longs waren, dus geen 22 lr's om op de loop aan te duiden. Als de 22 lr zoveel hogere druk heeft, is het misschien geen goed idee om ze te gebruiken. Ik denk dat ik de CCI Quiet lr munitie zou kunnen proberen, die lichter is, of CB's, aangezien ze gemakkelijk verkrijgbaar zijn.

#4 ·
Ik weet dat de latere 04A-geweren in feite waren gekamerd voor Short, Long & Extra Long, dus het zou mogelijk kunnen zijn om Long Rifle erin te schieten, maar dat zou ik niet doen. De actie op de 1904 is niet erg robuust, en ik zou het risico niet nemen voor het geweer (of de schutter) :eek: dat dit met zich meebrengt. Ik zou meer geneigd zijn om een goede voorraad 22 Short munitie aan te leggen en het daarbij te laten.

Het afvuren van ELK vuurwapen met andere munitie dan wat op de loop staat aangegeven, brengt een bepaald risico met zich mee. Waarom het risico nemen?

BRP

#9 ·
Ik weet dat de latere 04A-geweren in feite waren gekamerd voor Short, Long & Extra Long, dus het zou mogelijk kunnen zijn om Long Rifle erin te schieten, maar dat zou ik niet doen. De actie op de 1904 is niet erg robuust, en ik zou het risico niet nemen voor het geweer (of de schutter) :eek: dat met zich meebrengt. Ik zou meer geneigd zijn om een goede voorraad 22 Short munitie aan te leggen en het daarbij te laten.

Het afvuren van ELK vuurwapen met andere munitie dan wat op de loop staat, brengt een bepaald risico met zich mee. Waarom zou je het riskeren?

BRP
De 04-A was in feite gekamerd voor S, L en Long Rifle. Ik heb er een, en het is zeer nauwkeurig en vertoont geen tekenen van overmatige druk. Dezelfde actie als de M58, M59 en M60. Allemaal kunnen ze worden afgevuurd met 22 LR.

De M04 was gekamerd in 22 S, L en Extra Long. Vermoedelijk kan hij worden afgevuurd met 22 LR, maar ik zou er geen gewoonte van maken. Natuurlijk, als je bereid bent om $700 te betalen voor een doos Extra Longs, zou je die kunnen schieten. Ik heb ook een M04 die ik nog moet schieten. Big Larry

#7 ·
Ik heb een 1904 die is gekamerd voor shorts, longs en extra longs, en ik heb er long rifles in afgevuurd, maar geen hogesnelheidsladingen. Ik denk dat je wel goed zit met iets als Quiets of CB longs.
Ik denk dat de 04A daadwerkelijk was gekamerd en gemarkeerd voor long rifles, dus het mechanisme zou stevig genoeg moeten zijn, hoewel ik zeker uit de buurt zou blijven van HV-munitie.

#10 ·
Latere 1904's waren inderdaad gekamerd voor de EXTRA LONG en de 22 LONG RIFLE.

De eerste Model 1904-geweren waren echter alleen gemarkeerd voor de 22 SHORT en 22 LONG. Zoals hierboven vermeld, is de twist rate op de vroege 1904-geweren waarschijnlijk voor die kalibers en niet voor de snellere 22-patronen. Alles anders schieten zal waarschijnlijk een slechte nauwkeurigheid opleveren.

Ik blijf bij mijn aanbeveling dat het geweer alleen gebruikt moet worden voor de kalibers waarvoor het bedoeld was.

BRP

#11 ·
Latere 1904's waren inderdaad gekamerd voor de EXTRA LONG en de 22 LONG RIFLE.

De eerste Model 1904-geweren waren echter alleen gemarkeerd voor de 22 SHORT en 22 LONG. Zoals hierboven vermeld, is de twist rate op de vroege 1904-geweren waarschijnlijk voor die kalibers en niet voor de snellere 22-patronen. Het schieten van iets anders zal waarschijnlijk een slechte nauwkeurigheid opleveren.

Ik blijf bij mijn aanbeveling dat het geweer alleen moet worden gebruikt voor de kalibers waarvoor het bedoeld was.

BRP
Ik heb een zeer vroege M1904 (voluit geschreven) met de halvemaanvormige kolfplaat en het is in 22 S L, en extra lang. Mijn ongemarkeerde M1900 is het enige jongensgeweer dat ik heb dat is gemarkeerd met 22 Short, Long. Big Larry

#17 ·
Er is hier geen mysterie, BL.

Volgens het grote Winchester-boek van Madis (p. 492) waren de vroegste 1904-geweren gekamerd in 22 SHORT & LONG. Iets later voegde de 1904 de EXTRA LONG toe.

Zoals het geval is bij zoveel Winchester-modellen, was er een evolutionair proces aan de gang, met veranderingen in de loop der tijd.

Alles goed---

BRP

#19 ·
Er is hier geen mysterie, BL.

Volgens het grote Winchester-boek van Madis (p. 492) waren de vroegste 1904-geweren gekamerd in 22 SHORT & LONG. Iets later voegde de 1904 de EXTRA LONG toe.

Zoals het geval is bij zoveel Winchester-modellen, was er een evolutionair proces aan de gang, met veranderingen in de loop der tijd.

Alles goed---

BRP
Bedankt voor de info. Ik was in de veronderstelling dat de vroege M1904-geweren voor alle 3 kalibers waren. Ik ben niet van plan ermee te schieten, maar zoals gezegd, mijn 04-A is erg nauwkeurig. Het heeft een gave loop en raakt blikjes op 50 yards consequent met goedkope 37 gr. munitie. Big Larry

#18 ·
Kortom, SCHIET ER GEEN L.R. AMMO IN. Koop de shorts en klaar. Wat dat betreft, zou ik de L.R. ook niet in een Extra Long kamer schieten. De uitspraak "nou, het past" betekent weinig als het gaat om gezond verstand en veiligheid. In het laatste jaar/jaar en een half van de productie werd de 04-A in de L.R. gekamerd en zijn erg moeilijk te krijgen.

#20 ·
Kortom, SCHIET ER GEEN L.R. AMMO IN. Koop de shorts en klaar. Wat dat betreft, zou ik de L.R. ook niet in een Extra Long kamer schieten. De uitspraak "nou, het past" betekent weinig als het gaat om gezond verstand en veiligheid. Het laatste jaar/jaar en anderhalf jaar van fabricage werd de 04-A gekamerd in de L.R. en zijn erg moeilijk te krijgen.

winman
Begrepen en op zoek naar een 02-A om mijn 22-collectie compleet te maken. Big Larry

#21 · (Edited)
.22 Munitie is weer volop verkrijgbaar en fabrikanten produceren Short en Long munitie in verschillende configuraties, te beginnen met CB's. Elke goede wapenwinkel zou het voor je moeten hebben. CCI heeft Shorts en Longs uitgebracht en is zelfs weer terug in .17HM2, een ondergewaardeerd kaliber perfect voor eekhoorns.

Ik begrijp niet waarom mensen erop staan ​​om andere munitie te gebruiken dan waarvoor een vuurwapen is ontworpen. Koop de juiste munitie en klaar is Kees. De wens om iets anders te maken dan wat het is, maakt het niet zo.

#22 ·
Toen onze Sportmans Whse. een grote lading 22 longs kreeg, kocht ik ze als GB allemaal. Toen kregen ze verschillende soorten 22 shorts, dus ik sloeg die ook in.
Ik heb een M1885 SS met veel opties. Op 50 yards was het allemaal over het doelwit, ondanks het feit dat het geweer een #3 loop en set triggers heeft. Toen gebruikte mijn maat CCI standards en haalde 10 voor 10 op 50 yards. Ik ben blij dat mijn winkel verschillende soorten shorts heeft gekregen, zodat ik de ware nauwkeurigheid van mijn M1885 kon zien. Ze werken ook goed in mijn M1873 22 short. Ik koop nog steeds een paar van dit type munitie elke keer dat ik de winkel bezoek. Je weet nooit wanneer we weer een tekort zullen hebben. Big Larry

#23 ·
Ik was de oorspronkelijke poster en heb wat .22 shorts gekocht. De grote winkel had er geen (geen verrassing op basis van wat ik heb onderzocht). Ik ging naar een grote "sportartikelen" winkel. Ze hadden een groot schap gewijd aan .22 munitie. Allemaal van verschillende fabrikanten en hoeveelheden. Ze hadden één fabrikant/hoeveelheid shorts. Dus ik kocht 100 patronen. Ik denk dat ik veilig ben en alles in orde is.

Het zijn de kleinste kogels die ik ooit heb gezien. Bijna als speelgoedkogels. Ja, ik realiseer me dat ze dat niet zijn, maar man, ze zijn klein...

#25 ·
Update, 25 april. Ik heb een loopvoering in de 1904 geplaatst, een loop met een twist van 1-16. Ik had een .22 LR ruimer, en dat is wat ik ervan heb gemaakt. Ik heb de voering en boor gekocht bij Brownell's. Ze hadden een speciale aanbieding, dus ik kreeg een kleine korting. Kostte nog steeds ongeveer $125. De loopgroeven waren verdwenen, waarschijnlijk door corrosieve munitie, en omdat deze nooit was schoongemaakt door de vorige eigenaar(s). Ik gebruikte een draadloze boor om de loop te ruimen. De boor is 5/16", hetzelfde als de buitendiameter van de voering, en heeft een lange geleiding. Vanwege de lengte van de boor moest er vanaf beide uiteinden van de loop worden geboord. Netheid van het boren is niet cruciaal. De epoxy bedekt alles. Zolang de voering met lichte weerstand naar binnen glijdt, zit het goed.

De voering is gemarkeerd aan welk uiteinde de kamer moet worden gesneden. Ik denk dat het iets te maken heeft met de richting waarin de groeven worden gesneden. Ik vond het gemakkelijker om de kamer voor de installatie te snijden. Ik heb de voering bedekt met Acraglas Gel en deze tijdens de installatie gedraaid om de Acraglas te verspreiden. Ik heb een patroon in de kamer van de voering geplaatst en met de bout in de ontvanger liet ik de voering strak tegen de bout glijden. Dit garandeert dat de headspace perfect is. Zorg er gewoon voor dat er geen Acraglas uitkomt of in de ontvanger achterblijft.

De Acraglas stelde zich in een paar uur op en ik liet het een nacht staan. Ik heb de overtollige voering aan de monding afgezaagd, glad gevijld en de monding schoongemaakt met schuurmiddel op een messing schroef. Bij de kamer heb ik een paar slagen met een naaldbestand gemaakt en de extractor groef gesneden. Het ontwerp van dit geweer leent zich voor zeer eenvoudig relinen.

Het geweer werd verkregen met een zelfgemaakt vizier. Ik vond een periodecorrect vizier op eBay en installeerde het. Het geweer schiet nu geweldig. Beter dan ik het kan vasthouden. De patronen kammeren en extraheren gemakkelijk. Vroeger moest ik de hulzen met een zakmes eruit wrikken. Ik gebruikte wat Remington 22 LR, SV munitie, voor de eerste tests en gebruik. Op een dag, nadat ik er niet meer ben, krijgt een of andere jongen ergens een net klein geweer.

Neem me de lange verhandeling niet kwalijk, want 90% hier weet al hoe dit te doen. Dit is opgedragen aan de 10% die het niet weten en geĂŻnteresseerd zouden kunnen zijn.