Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Mijn nieuwe Anschütz 2013, enige informatie alsjeblieft

7.3K views 21 replies 10 participants last post by  crankythunder  
#1 ·
Hallo iedereen. Ga deze morgen ophalen. Word een beetje moe van de 17 pond Winchester 52C Bull met de Wayne Schwartz kolf. Een van mijn teamgenoten won er vele jaren geleden een in een wedstrijd en ik ben hem sindsdien aan het lastigvallen om hem aan mij te verkopen. Ik werd het wachten beu en deze kwam ongeveer een uur verderop beschikbaar.

Niet mijn eerste Anschütz, heb al een Savage Anschütz model 64 met een houten 3-standen kolf, maar ik heb al lange tijd naar de 2013 verlangd.

Wat kun je me over dit geweer vertellen?

Dit is de foto van de verkoper, vizieren, handstop en palmsteun inbegrepen in de verkoop, samen met "gereedschap" waarvan ik aanneem dat het een inbussleutel voor de bouten is.

Groeten,
Crankster

Image

#2 · (Edited)
Yep, dat is een 2013, eigenlijk een 2313 in de oude gesinterde voorraad. Dat zou twintig jaar geleden baanbrekend zijn geweest; dat is geen zwakke lof. Ergonomie is deze eeuw flink verbeterd, en nieuwere hebben meer aanpassing, maar de 2313 is geen doetje.

Ik neem aan dat het geweer helemaal origineel is, maar dat is een aanname. De loop/actie had op elk moment sinds 1992 gemaakt kunnen zijn (eerdere 2013-ontvangers waren blauw), de kolf van 1998/99 tot 2007/8, en het vizier en de handstop uit het midden van de jaren 90. Het trekkerblad en de kleur van het laminaat suggereren echter begin 2000.

De korte 50 cm loop is hier niet zo gebruikelijk. De meningen lijken te verschillen over de voordelen ervan in vergelijking met de normale 27 inch zware loop. Praktisch gezien zal de balans verder naar achteren liggen, wat nuttig kan zijn voor 3P.

Verder heb je een goed 3-P geweer, dat zo goed als klaar is voor gebruik. Als je een lange nek hebt, en vooral een lagere liggende positie, neem dan een set verhogingsblokken. De voorkant is ondiep en de boring zit erg laag in de hand. Dit kan ervoor zorgen dat je je nek moet strekken en verkrampen om te richten. Ik hou van Centra Block Club verhogers. Een persoon van gemiddelde lengte, of iemand met een zeer hoge liggende positie, kan de lage zichtlijn prettig vinden, in ieder geval in liggende positie.

Edit: als je niet gewend bent aan verlengbuizen, zijn dit vuilmagneten, vooral bij de kroon. Als de verkoper al een tijdje niet heeft schoongemaakt, haal dan een hagelgeweerstaaf en -borstel tevoorschijn. Een propje tissue is voldoende voor de dagelijkse reiniging.

#3 ·
Mooi geweer en zal vrijwel zeker goed voor je schieten. Ik weet niet zeker welke informatie je over het geweer wilt, behalve de specificaties die gemakkelijk beschikbaar zijn op de websites van Anschutz en Anschutz-dealers.

Wat zijn je plannen ermee? In welke discipline(s) ben je van plan het te gebruiken? Het is momenteel ingericht voor de 3-standencompetitie. Als je aan een van de bankdisciplines denkt, zul je wat werk moeten verzetten om het opnieuw te bevoorraden of aan te passen om vanaf een steun te schieten.

#4 ·
Dank je Tim en PJ:

Ik zit in een team van 4 posities en we schieten veel disciplines, waarbij we optics matches, Iron Sight Matches, Antiques, Military en ook F class hebben.

Ik schoot vroeger veel benchrest, maar kan niet zeggen dat benchrest mijn ding was. Ik had moeite om wakker te blijven tijdens een compleet green meanie target.

Ik zal dit schieten in 4-positiematches met zowel ijzeren vizieren als moderne scopes. Ik denk erover om mijn Leupold 6.5x20x40 erop te schuiven, maar heb een aantal van die Arken scopes gezien en zou voor een Arken kunnen gaan. Ik heb al een e-mail terug van Arken met de mededeling dat de EPL4-serie zich zal focussen op 10 yards. Ik weet niet zeker hoe de tacticool scope eruit zal zien op de 2013 of 2313 versus de oude betrouwbare Leupold.

Groeten,
Crankster

#5 ·
Als het gaat om de modelnaam van Anschütz voor de vierkante actie 20xx-serie, beken ik enige verwarring over de nomenclatuur. Een brochure van Anschütz uit 1995/1996 heeft het volgende, waarbij de korte loop (50 cm of 500 mm) verschillend wordt aangeduid als 2007, 2007/660, 2007D. Om de zaken minder duidelijk te maken, heeft Anschütz deze afbeelding in dezelfde brochure. Het model met de kortere loop wordt aangeduid als 2013* Super Match "Special" De asterisk (*) naast 2013 duidt op het volgende: "Een vermindering van de lengte van de trekken en velden van de loop voor een kortere sluitertijd!" Het geweer dat in de bovenstaande afbeelding wordt getoond, heeft, zoals Tim opmerkt, een korte loop van 500 mm. De vierkante actie werd ook gemaakt met de standaard 54 match Anschütz-lopen, in 660 en 690 mm. De 500 mm lopen zijn wellicht minder vaak te zien. Ten minste een deel van de 500 mm lopen had de stempel 2007/2013, zoals te zien is op de onderstaande. Hieronder staat dezelfde stempel op wat mij een 660 mm loop lijkt te zijn. (De kolf is een Anschütz BR 50 kolf.) Toen Anschütz de BR 50 kolf beschikbaar maakte, was het 500 mm loop actie BR geweer de 2013/500A BR 50.

#7 ·
Als het gaat om de modelnaam van Anschütz voor de vierkante actie 20xx-serie, beken ik enige verwarring over de nomenclatuur.

Een brochure van Anschütz uit 1995/1996 heeft het volgende, waarbij de korte loop (50 cm of 500 mm) afwisselend wordt aangeduid als 2007, 2007/660, 2007D.

Om de zaken minder duidelijk te maken, heeft Anschütz deze afbeelding in dezelfde brochure. Het model met de kortere loop wordt aangeduid als een 2013* Super Match "Special"

Het sterretje (*) naast 2013 duidt op het volgende: "Een vermindering van de lengte van de trekken en velden van de loop voor een kortere vergrendelingstijd!"
Glenn,

Voor zover ik begrijp, was de 50 cm loop in eerste instantie standaard voor zowel de 2013 als de 2007. Pas na een paar jaar werden de 66 cm en 69 cm lopen opties.

In 1990 had Anschütz bijna twee decennia lang bijna totale dominantie genoten; ja, Bassham en Cooper wonnen hun Olympische medailles met Walther, en de Sovjets deden het goed met hun Ural 5/6 en Mts 112/113 geweren in de jaren 80, maar Anschütz was nummer 1. Net als bij de 1600 lijkt Anschütz dit te willen overtreffen. Ik zou intuïtief zeggen dat ze vonden dat de 5018 trekker en 18xx/19xx bout geen ontwikkeling nodig hadden, dus keken ze naar de ontvanger - breder, langer, meer beddingsbouten. Ik heb verschillende geruchten gehoord over de reden voor de korte loop, maar stijfheid en loopduur lijken het meest waarschijnlijk. Bloop tubes waren een recente uitvinding, dus de kortere loop had geen invloed meer op de richtprecisie.

Alleen de 2013 en 2007 werden aangeboden. In die tijd was het 50m Standard Rifle nog steeds een ding, en dat zou zo blijven tot 1997. Ik vermoed dat de verkoop van het 1911 prone geweer zo afnam dat Anschütz een 2011 niet levensvatbaar achtte. Hoewel ze er een paar lijken te hebben gemaakt, en de BR-50 was effectief een 2011 met een bredere, platte voorkant.

Toen de UIT (ISSF pre-'98) het Standard geweer na 1996 liet vallen, was er minder behoefte aan de 2007. De goedkopere 1907 lijkt zijn plaats te hebben behouden als een introductie/clubmodel. Dames konden de 2013 of de 2012, een verkleinde versie, gebruiken. Dus de actie wordt vaak de 2013 genoemd in plaats van 20xx of 2000. 2000 zou ook potentiële verwarring creëren met de flobert-action sub-junior geweren.

#18 · (Edited)
Silhouette . . . waar je op je eigen achterpoten moet staan en als een man moet schieten . . . alleen om verslagen te worden door een dame!
Er is ook genoeg gelegenheid om verslagen te worden door dames in de positie schieten.

Mijn eerste schouder-schouder wedstrijd was een vriendschappelijke wedstrijd tegen een lokale voorbereidende school. Als team wonnen we, maar ik werd verslagen door een meisje van 11 jaar. Ter verdediging: ze schoot op dat moment al langer dan ik.

#20 ·
Hallo allemaal. Ga deze morgen ophalen. Wordt moe van de 17 pond Winchester 52C Bull met de Wayne Schwartz kolf. Een van mijn teamgenoten won er vele jaren geleden een in 2013 bij een wedstrijd en ik ben hem sindsdien aan het lastigvallen om hem aan mij te verkopen. Ik werd het wachten beu en deze kwam ongeveer een uur verderop beschikbaar.

Niet mijn eerste Anschütz, heb al een Savage Anschütz model 64 met een houten 3-standen kolf, maar heb al lange tijd naar de 2013 verlangd.

Wat kun je me over dit geweer vertellen?

Dit is de foto van de verkoper, vizieren, handstop en palmsteun inbegrepen in de verkoop samen met "gereedschap" waarvan ik aanneem dat het een inbussleutel voor de bouten is.

Groeten,
Crankster View attachment 344971

View attachment 344971
Crankster,
Ben je al begonnen met het instellen van je kolf? Ik heb onlangs een Walther KK200 uit 1998 gekocht, die erg lijkt op je 2013. Ik heb hem een paar maanden en ben nog steeds dingen aan het tweaken. Ik zal zeggen dat hoe meer ik de mijne aanpas, hoe meer de instellingen dicht bij neutraal lijken terug te keren. Het instellen van de wangsteun om een comfortabele positie voor de vizieruitlijning en het vizierbeeld te garanderen, is naar mijn mening het meest kritisch, dan de greep positie om de juiste trekker/vinger positie te garanderen.

Zoveel aanpassingen als er zijn op deze eerdere geweren, ik kan me de ergernis van het instellen van de nieuwe geweren met nog meer aanpassingen niet voorstellen.

Succes en houd ons op de hoogte. Ik zou geïnteresseerd zijn om je ervaring te horen.

Art

#21 ·
Ik... ben nog steeds bezig met het aanpassen van dingen. Ik zal zeggen dat hoe meer ik de mijne aanpas, hoe meer de instellingen lijken terug te keren naar neutraal. Het instellen van de wangsteun om een comfortabele positie voor vizieruitlijning en vizierbeeld te garanderen, is naar mijn mening het meest kritisch, daarna de greep positie om de juiste trekker/vinger positie te garanderen.

Zoveel aanpassingen als er zijn op deze eerdere geweren, ik kan me de ergernis van het instellen van de nieuwe geweren met nog meer aanpassingen niet voorstellen.

Art
Art,

Ik denk dat het echt afhangt van je positie. Als dat een meer traditionele, gematigde lichaamshoek en een rechte schouder is, dan kunnen neutrale instellingen juist zijn. Maar als je rechter of breder bent, of meer gerold (zodat de rechterschouder hoog is), zal het geweer dit weerspiegelen (offset of hogere kolf).

#22 ·
Hoi Art:

Ik heb het opgezet zodra ik het had. Omdat ik al een tijdje in de positie heb geschoten, duurde het ongeveer twintig minuten.

Eerst begon ik met de grip en de trekker om het aan mijn hand aan te passen.

Toen ging ik verder met de kolfplaat, begon het dicht bij de grip en verlengde het indien nodig terwijl ik de verticale positie aanpaste. De individuele nopjes en schouderhaak voor comfort voltooid.

Afgehandeld met de wangverhoger.

Toen heb ik tijdelijke markeringen aangebracht voor het geval ik het wil aanpassen, maar tot nu toe niet.

Geen probleem.

Veel gemakkelijker dan met een houten kolf.