PG, je hebt meestal gelijk, maar ik wil het oneens zijn met je vergelijking, d.w.z. de boring van CZ's versus die van andere Europese geweren zoals Anschütz, Sako/Tikka, Walther, et al. Zoals ik hierboven beschreef, gebruikt mijn boorsichter een expanderende doorn voor een strakke pasvorm in de .22 boring. Ik gebruik die boorsichter al vele jaren in al mijn .22's bij het monteren van een richtkijker. De schacht komt helemaal in de boring van elk geweer voordat de doorn uitzet, behalve voor mijn CZ's en Brnos, die slechts tot halverwege toegang geven, wederom voordat de doorn uitzet. En dan kan de doorn slechts een klein beetje worden uitgezet. Mijn ervaring, met vele tientallen geweren van vele merken, zegt ondubbelzinnig dat CZ-boringen strakker zijn dan die van andere fabrikanten van .22-lopen, inclusief alle Europese geweren die ik heb of ooit heb gehad. Voldoen CZ-lopen aan de CIP-specificaties, maar aan de krappe kant van de schaal? Zo ja, dan lijken alle andere genereuzer te zijn binnen de CIP-specificaties. Afgezien van die meting, voelt het duwen van een nylon loopborstel (met een .410 staaf) door de boring van een CZ of Brno 'strakker' aan dan bij elk ander merk geweer. Ik klaag niet, ik geef alleen mijn ervaring weer.
Doug