Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement
21 - 40 of 59 Posts
Over het algemeen hebben .22LR-geweren geen inloopperiode nodig.

Een schoonmaakstaaf voor .22LR komt niet vast te zitten in de loop. De staafdiameter is klein genoeg om zonder problemen in de loop te passen. Er kunnen problemen ontstaan doordat de uitwerper in contact komt met de staaf, maar als dit gebeurt, zit hij niet in de loop. Een .20 kaliber staaf voorkomt elk probleem van interferentie door de uitwerper.

CZ .22LR-boringen zijn niet smaller dan de CIP-specificaties toestaan. De meeste Europese fabrikanten - waaronder Tikka, Sako, Walther, Anschütz, Bergara, Mauser, Steyr - maken hun .22LR-boringen volgens CIP-normen.
Heb littekens op mijn Pro Shot 22 cal roestvrijstalen staaf die mijn CZ schoonmaakt, dus ben ik overgestapt op 20 cal. Pro Shot en het werkt perfect. Mijn Bore Tech 22 gecoate staaf werkt prima in al mijn CZ's. Ik denk dat het van het merk afhangt.

Hoi mensen! Ik ben me aan het klaarmaken om mijn nieuwe CZ 457 MTR in te schieten en vroeg me af of de meesten van jullie hetzelfde proces gebruiken als voor een centerfire geweer? Zouden jullie je methoden willen delen? Gebruikt iemand ook een Hoppe's .22lr Boresnake als ze dit doen in plaats van een schoonmaakstok?

Bedankt,

Phil...
.22 randvuur munitie is gemaakt van bijna puur lood met slechts een kleine hoeveelheid antimoon toegevoegd (voor hardheid). Het inschieten is compleet anders in vergelijking met een high power geweer dat harde mantelkogels gebruikt die koper afzetten in de loop.

Ongeveer 10 jaar geleden adviseerde de Anschutz website het inschieten van duizenden patronen munitie. Als ik me goed herinner, waren het 10.000 patronen voordat het werd schoongemaakt. Natuurlijk maakt Anschutz kwaliteitslopen die heel weinig vervuiling oppikken, dus dit is misschien niet van toepassing op andere merken .22 randvuurwapens die vaker schoongemaakt moeten worden. Anschutz adviseerde alleen om na elke schietsessie een met olie doordrenkte patch door de boring te trekken. Na de inschietperiode moest het geweer worden schoongemaakt en daarna niet meer worden aangeraakt voor een nog groter aantal patronen, namelijk 50.000 patronen, waarbij alleen een met olie doordrenkte patch na elke schietsessie door de boring werd getrokken.

Ik zou je aanraden om een goede borescope te kopen en deze zal je vertellen wanneer je de koolstof- en loodafzettingen moet schoonmaken. Ik ben onlangs verslagen in een wedstrijd door een man die een gloednieuwe Muller loop had die pas de dag ervoor was geïnstalleerd en de nauwkeurigheid was fantastisch, wat je laat zien hoe onnodig het zou zijn geweest om zelfs maar de moeite te nemen om handstand gymnastiek loopreiniging of voodoo inschietregimenten te doen in het licht van de Wolfman volle maan.

Er is gesteld dat meer .22 randvuur geweren zijn geruïneerd door schoonmaken dan door ze helemaal niet schoon te maken. Dit is natuurlijk een generalisatie en zoals mijn professor vroeger zei: "Alle generalisaties zijn onjuist, maar we stellen ze om te proberen een punt te bewijzen". Ik had ooit een vriend die me een oud .22 enkelschots geweer bracht dat nog nooit was schoongemaakt sinds het de fabriek verliet en er waarschijnlijk 250.000 patronen doorheen had, want toen kostte een doos munitie maar 25 cent. De loop was natuurlijk niet van de beste kwaliteit, zelfs niet toen hij nieuw was, en had een grondige coating van lood aan de binnenkant voor de eerste paar centimeter. Ik vroeg me af of het nog te redden was. Ik week de boring in Hoppe's No. 9 en versleet snel een bronzen loopborstel, maar de loop werd brandschoon en ja, hij schoot weer goed.

PG, je hebt meestal gelijk, maar ik wil het oneens zijn met je vergelijking, d.w.z. de boring van CZ's versus die van andere Europese geweren zoals Anschütz, Sako/Tikka, Walther, et al. Zoals ik hierboven beschreef, gebruikt mijn boorsichter een expanderende doorn voor een strakke pasvorm in de .22 boring. Ik gebruik die boorsichter al vele jaren in al mijn .22's bij het monteren van een richtkijker. De schacht komt helemaal in de boring van elk geweer voordat de doorn uitzet, behalve voor mijn CZ's en Brnos, die slechts tot halverwege toegang geven, wederom voordat de doorn uitzet. En dan kan de doorn slechts een klein beetje worden uitgezet. Mijn ervaring, met vele tientallen geweren van vele merken, zegt ondubbelzinnig dat CZ-boringen strakker zijn dan die van andere fabrikanten van .22-lopen, inclusief alle Europese geweren die ik heb of ooit heb gehad. Voldoen CZ-lopen aan de CIP-specificaties, maar aan de krappe kant van de schaal? Zo ja, dan lijken alle andere genereuzer te zijn binnen de CIP-specificaties. Afgezien van die meting, voelt het duwen van een nylon loopborstel (met een .410 staaf) door de boring van een CZ of Brno 'strakker' aan dan bij elk ander merk geweer. Ik klaag niet, ik geef alleen mijn ervaring weer.

Doug

Jaia, de reden waarom ik niet van boorslangen houd, is niet omdat ze niet werken, maar omdat ik ze over de kroon en/of kamer heb gesleept op het moment dat ik de meeste kracht gebruikte om ze eruit te trekken. En waarom zit de leibandgreep aan het uiteinde waar ik niet aan trek? Daarom vind ik de grastrimmerdraad het beste. Ik reinig de kamer elke keer om de koolstofring te voorkomen, en de boring alleen als de nauwkeurigheid lijkt af te nemen.

Als de loop met meloniet is gecoat, is er geen inloop. Het enige wat je echt kunt doen, is hem schoonmaken voordat hij wordt afgevuurd. Dat is als de meloniet goed is gedaan. Wat de meeste fabrikanten niet doen. Ze zijn uit op de corrosiebestendigheid, niet op de verharding van de juiste toepassing van meloniet.
Voor zover ik weet, zijn er tegenwoordig geen .22 randvuurpatronen die corrosieve primerverbinding gebruiken, dus het coaten van de boring van een .22 randvuur geweer met Melonite zou onnodig zijn. Ik betwijfel of CZ de kosten zou maken om dit te doen.

Kenny van Desert Precision Gunworks maakte een video waarin hij ronduit stelt dat een .22 randvuurloop ofwel goed is of niet en dat er nooit een inloop nodig zou moeten zijn. Voor een nieuwe MTR uit de doos, zou het alleen nodig moeten zijn om de boring schoon te maken van eventuele fabrieksconserveringsmiddelen - als die er zijn - en te schieten. Zodra de boring is gekruid met het patroonvet, zou hij klaar moeten zijn.

Een paar maanden geleden kocht ik een nieuwe CZ-457 MTR en voordat ik hem afvuurde, deed ik het volgende: de boring schoongemaakt, de draagriemknopjes verwijderd zodat hij de tassen beter zou dragen, de loopactie verwijderd en de loopstelschroeven opnieuw vastgedraaid op 35 inch-pond, de trekker vervangen door een Jard 3-6 oz model en de actieschroeven vastgedraaid op 18 IP voor en 20 IP achter. Hieronder staan enkele van de betere groepen die ik ermee heb geschoten op 50 yards tijdens het testen van munitie. Inmiddels heb ik hem verkocht aan een vriend die meer dan tevreden is met hoe hij schiet.

Image

Hoi mensen! Ik ben me aan het klaarmaken om mijn nieuwe CZ 457 MTR in te schieten en vroeg me af of de meesten van jullie hetzelfde proces gebruiken als voor een centerfire geweer? Willen jullie je methoden delen? Gebruikt iemand ook een Hoppe's .22lr Boresnake bij het doen hiervan in plaats van een schoonmaakstok?

Bedankt,

Phil...
22 LR inschieten is gewoon een verspilling van tijd en munitie; één keer met BoreTech Rimfire blend; één droge patch en naar de schietbaan

Doug, wanneer een boring wordt gemaakt, is het doel van de fabrikant om deze te maken volgens zijn gewenste specificaties, wat die ook mogen zijn. Uiteindelijk zijn de werkelijke afmetingen mogelijk niet exact hetzelfde als wat het doel was.

Met betrekking tot de boringdiameter geldt de afwijking in afmetingen niet alleen voor de gemiddelde diameter, maar ook voor punten tussen de kamer en de snuit. Met andere woorden, afmetingen variëren, vooral in in massa geproduceerde fabrieksloop, maar ook in aangepaste loop. Als u bijvoorbeeld alleen de snuitdiameter van tien CZ grendelgeweren van .22LR zou meten, is het zeer waarschijnlijk dat niet alle exact hetzelfde zullen zijn. (Dit kan worden gedaan met een betrouwbare set pinmeters.)

Met betrekking tot het door de boring duwen van een borstel als maatstaf voor strakheid of losheid, is het belangrijk om in gedachten te houden dat de toestand van de boring een rol kan spelen bij hoe strak of los een boring aanvoelt. Boringen zijn niet per se gelijk in gladheid of ruwheid.

Variatie in boringafmetingen (in termen van diameter en concentriciteit) en boringkenmerken (inclusief gladheid/ruwheid) kunnen een rol spelen bij het verklaren waarom twee boringen van dezelfde lengte niet altijd dezelfde MVs produceren met dezelfde munitie.
Ik ben het eens met alles wat je hier hebt gezegd, aangezien variatie een gegeven is in elk vervaardigd product, hoewel sommige strakkere QA/QC-normen hebben dan andere. In ieder geval zijn CZ .22 boringen nog steeds strakker dan alle andere .22 LR geweren die ik ooit heb gehad, ongeacht de fabrikant. Is het mogelijk dat CZ hamersmeedlopen de boring opzettelijk naar de snuit vernauwen (wat over het algemeen als een goede zaak wordt beschouwd), en dat combineren met een minimale CIP-specificatie boring, zodat de boringrichterstang met meer moeite binnengaat? Dat zou ik niet uitsluiten.

Doug

Bore Snake slecht. Staalkabel, niet zo slecht, grastrimmer best.
Nieuwe loop, een natte patch doorvoeren, een droge patch doorvoeren, kamer schrobben. Schieten
Schone kamer. Schieten, als de nauwkeurigheid afneemt, loop eruit trekken, staaf en borstel gebruiken.
Is een bore guide niet voldoende in plaats van de loop eruit te trekken? Ik heb de nieuwe patch guide van Bore Tech. Het helpt ook oplosmiddel druppels te voorkomen.

Tenzij de MTR-loop op maat is ingelapt, kan deze na verloop van tijd beter schieten met minimaal schoonmaken en munitie selectie, zolang de schutter zijn deel doet. In plaats van tijd en moeite te besteden aan het proberen het proces te versnellen, pak je een heleboel verschillende munitie en ga je lekker plezier maken.

Zal een boorgeleider niet volstaan in plaats van de loop te trekken? Ik heb de nieuwe patchgeleider van Bore Tech. Het helpt ook oplosmiddel druppels te voorkomen.
Oplosmiddel druppels zullen niets beschadigen, stop een papieren handdoek in de magazijnschacht voordat je begint. Boorgeleiders zijn voor de BR-schutters die tussen de kaarten schoonmaken om snel te werken zonder de trekken te beschadigen. Dweil en schrob de kamer, duw een natte patch erachter gevolgd door een droge patch, als je alleen gesmeerde loden kogels schiet, is dat zo ongeveer alle reiniging die nodig is voor een goed PRS-geweer... totdat groepen op papier je anders vertellen.

Oplosmiddel druppelen zal niets beschadigen, stop een papieren handdoek in de magazijnschacht voordat je begint. Boorgidsen zijn voor de BR-schutters die tussen de kaarten schoonmaken om snel te werken zonder kans op beschadiging van de trekken. Maak de kamer schoon en schrob deze, duw een natte patch erachteraan, gevolgd door een droge patch, als je alleen gesmeerde loden kogels afvuurt, is dat zo ongeveer alle reiniging die nodig is voor een goed PRS-geweer... totdat groepen op papier je anders vertellen.
Ik weet dat de oplosmiddel druppel geen groot probleem is, maar voor mij is het een nette kleine toevoeging om de rommel te besparen, indien van toepassing. Ik zou gewoon een gewone boorgids kopen totdat ik hun verbeterde model zag. Ik heb veel aanbevelingen gezien/gehoord voor boorgidsen, dus ik dacht, waarom niet? Het kan niet echt kwaad en het is een eenmalige investering. Het kan overdreven zijn, maar veel dingen die we met wapens doen, kunnen overdreven zijn.

PG, je hebt meestal gelijk, maar ik wil het niet eens zijn met je vergelijking, d.w.z. de boring van CZ's versus die van andere Europese geweren zoals Anschütz, Sako/Tikka, Walther, et al. Zoals ik hierboven beschreef, gebruikt mijn boringzoeker een expanderende doorn voor een strakke pasvorm in de .22 boring. Ik gebruik die boringzoeker al vele jaren in al mijn .22's bij het monteren van een richtkijker. De schacht komt helemaal in de boring van elk geweer voordat de doorn uitzet, behalve voor mijn CZ's en Brnos die slechts tot halverwege toegang geven, wederom voordat de doorn uitzet. En dan kan de doorn slechts een klein beetje worden uitgezet. Mijn ervaring, met vele tientallen geweren van vele merken, zegt ondubbelzinnig dat CZ-boringen strakker zijn dan die van andere fabrikanten .22 lopen, inclusief alle Europese geweren die ik heb of ooit heb gehad. Voldoen CZ-lopen aan de CIP-specificaties, maar aan de krappe kant van de schaal? Zo ja, dan lijken alle andere genereuzer te zijn binnen de CIP-specificaties. Afgezien van die meting, voelt het duwen van een nylon borstel (met een .410 staaf) door de boring van een CZ of Brno 'strakker' aan dan bij elk ander merk geweer dat ik heb. Ik klaag niet, ik geef alleen mijn ervaring weer.

Doug
Ja, hij begrijpt het krappe deel van de schaal niet.

Voor zover ik weet, zijn er tegenwoordig geen .22 randvuurpatronen die corrosieve primerverbinding gebruiken, dus het coaten van de loop van een .22 randvuurgeweer met Melonite zou onnodig zijn. Ik betwijfel of CZ de kosten daarvoor zou maken.
CZ blauwt hun lopen niet meer. Alle carbon lopen zijn gemeloneerd. Het is goedkoper dan blauwen. Daarom gaan alle wapenmakers er naartoe. Het biedt een betere corrosiebescherming, maar dat is niet de reden waarom ze het doen. Het is goedkoper en sneller dan blauwen.

Wat betreft de CZ-boordiameters, ik heb een boorsichter die een expanderende doorn gebruikt voor een strakke pasvorm in een .22 randvuurboorgat. Ik kan hem volledig in de boring plaatsen van elk .22 LR-geweer dat ik heb, inclusief Anschütz, Cooper, KIDD, Kimber, Remington, Sako FinnFire en Quad, Tikka T1x en Walther, maar NIET in een CZ- of Brno-geweer dat ik heb of ooit heb gehad (en dat zijn er tientallen!) en dat is voordat de doorn wordt uitgezet. Ja, CZ-boringen zijn STRENG en strakker dan elke andere .22 LR-geweerkijker die ik heb of ooit heb gehad (en dat zijn er waarschijnlijk meer dan 100). Eerlijk gezegd, het kan me niet schelen wat de CIP-specificaties zeggen over boordiameters, CZ-specificaties zitten zeker aan de zeer krappe kant van die specificaties, zo niet iets strakker. En ik gebruik altijd een .17 kaliber staaf in al mijn .22's. Ik zeg maar...

Doug
Ik wil je echt niet van streek maken, maar dat soort boorsichtlasers zouden echt niet gebruikt moeten worden omdat ze vastlopen op de bekroning van de snuit. Wanneer je hem draait om de doorn aan te spannen, rond je de randen van je bekroning af. 😔 Ik heb al te veel kronen beschadigd zien worden door het gebruik ervan. Ze zijn duurder, maar de magnetische die aan het uiteinde van je snuit blijven plakken, zijn in de meeste gevallen veilig en nauwkeuriger.

CZ blauwt hun lopen niet meer. Alle carbon lopen zijn gemeloniseerd of genitreerd. Het is goedkoper dan blauwen. Daarom gaan alle wapenmakers er naartoe. Het biedt een betere corrosiebescherming, maar dat is niet de reden waarom ze het doen. Het is goedkoper en sneller dan blauwen.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en melonite is geen coating maar een oppervlakteafwerking die staal harder en slijtvaster maakt. Het verandert de kleur van het staal niet. Dus hoewel CZ het melonite-proces voor hun lopen kan gebruiken, zouden ze ze ook moeten blauwen.

Wat betreft de CZ-boordiameters, ik heb een boorgatzoeker die een expanderende doorn gebruikt voor een strakke pasvorm in een .22 randvuur boorgat. Ik kan hem volledig in het boorgat plaatsen van elk .22 LR-geweer dat ik heb, inclusief Anschütz, Cooper, KIDD, Kimber, Remington, Sako FinnFire en Quad, Tikka T1x en Walther, maar NIET in een CZ- of Brno-geweer dat ik heb of ooit heb gehad (en dat zijn er tientallen!) en dat is vóór het expanderen van de doorn. Ja, CZ-boringen zijn STRENG en strakker dan elke andere .22 LR-geweerkamer die ik heb of ooit heb gehad (en dat zijn er waarschijnlijk meer dan 100). Eerlijk gezegd, het kan me niet schelen wat de CIP-specificaties zeggen over boordiameters, CZ-specificaties zitten zeker aan de zeer krappe kant van die specificaties, zo niet iets strakker. En ik gebruik altijd een .17 kaliber staaf in al mijn .22's. Ik zeg maar...

Doug
Hetzelfde ervaren hier. 17cal schoonmaakstaaf, mal, borstel, patchlus ALLEEN.

Ik heb wat onderzoek gedaan en meloniet is geen coating maar een oppervlakteafwerking die staal harder en slijtvaster maakt. Het verandert de kleur van het staal niet. Dus hoewel CZ het melonietproces voor hun lopen kan gebruiken, zouden ze ze ook moeten blauwen.
Beter om wat meer onderzoek te doen. Wanneer ze nitreren of meloniet of hoe ze het ook willen noemen, wordt de loop en de ontvanger ZWART.

1. Met nitraat gecoate lopen:
  • CZ biedt verschillende modellen met met nitraat gecoate lopen aan, vaak omschreven als met een "nitraatafwerking".
  • Deze lopen hebben doorgaans een zwarte, corrosiebestendige afwerking.
2. Voorbeelden van CZ 457-modellen met met nitraat gecoate lopen:
  • CZ 457 Synthetic: Beschikt over een nitraatafwerking op de loop en andere metalen onderdelen voor een verbeterde duurzaamheid.
  • CZ 457 Varmint MTR: Dit model wordt geleverd met een walnotenhouten kolf en een nitraatafwerking.
  • CZ 457 Varmint Precision Trainer: Beschikt over een composietkolf van koolstofvezel en een met nitraat afgewerkte loop.
  • CZ 457 Pro Varmint: Dit model maakt gebruik van een zwart gelakte laminaatkolf en een nitraatafwerking.

21 - 40 of 59 Posts