Dus... Ik heb hier deze kolf en schuifgreep van hout uit 1890 liggen. Hij lag aan het einde van mijn werkruimte en niet in de Bucket O' Stocks in de garage met kolven die ik min of meer als rommel beschouw.
De kolf is gespleten van de tang door de kolf en “frontier repaired”. Het tangschroefgat is ook van voor naar achter uitgerat tot ongeveer een halve inch. Het schuifgreep-hout heeft het gebied rond de rozetten helemaal uitgerat. Beide zijn verder zo solide als een gloednieuwe bijlsteel.
Er zaten een paar houtschroeven door de greep, één van elke kant. De greep was opnieuw gespleten na reparatie van de spleet en terug in gebruik genomen. Ik heb de spleet met epoxy vastgezet en een van de schroeven teruggeplaatst en hem vervolgens 's nachts in mijn bankschroef voor houtbewerking geklemd. Daarna heb ik de kop van de schroef afgevijld op de contour van de greep. Ik zal een houtschroef in het gat aan de andere kant plaatsen en de kop daarvan ook afvijlen. Ik ga ze met waterstofperoxide laten roesten om ze te laten verouderen.
Vervolgens heb ik tape van autolak gebruikt en de kolf afgeplakt rond de plekken waar hout ontbrak langs de voorkant van de onderste tang, een trekkerbeugel gewaxt en de plekken waar het hout ontbreekt opgevuld met bruine Pro Bed met ongeveer 10% zwarte Pro Bed erdoorheen gemengd om het te verduisteren.
Ik ben op zoek naar een complete en mechanisch solide (goede magazijnring-zwaluwstaarten en dat soort dingen), maar echt ruwe buitenkant uit 1890 in 22 Short of 22 LR. 22 Short of Long die is geruimd naar LR zou ook prima zijn. Ik heb geen kolf of voorhout nodig, of per se willen hebben. Ik zou echter graag een gebruikte halvemaanvormige kolfplaat willen hebben.
Wat ik zoek, is iets waar ik een voering in de loop kan plaatsen en uiteindelijk een goede schutter heb. Dus de loop moet recht zijn. Roltekens op de tangen en de loop kunnen hopeloos zijn, sterker nog, hoe meer ze in dat opzicht versleten zijn, hoe beter. Als iemand zoiets tegenkomt, zou ik het op prijs stellen als ik het wist.
Ik ben van plan de kolf te versieren met messing spijkers, verf etc. en een “Indiaans geweer” te maken.