Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Winchester Model 1890 Indian rifle project (messing spijkers, etc)

1.5K views 12 replies 3 participants last post by  Jdhasty  
#1 · (Edited)
Image
Ik heb hier zitten denken dat ik binnenkort alleen nog maar mijn halve achthoekige Model 61-project overhoud. Al het andere waarmee ik mezelf heb vermaakt, begint af te lopen. Voor zover ik heb waargenomen, is er nog nooit een uitdrukking geweest met meer waarheid verpakt in zo weinig woorden als Luie handen zijn des duivels oorkussen. Dat geldt zeker voor mij. In overvloed.

Dus... Ik heb hier deze kolf en schuifgreep van hout uit 1890 liggen. Hij lag aan het einde van mijn werkruimte en niet in de Bucket O' Stocks in de garage met kolven die ik min of meer als rommel beschouw.

De kolf is gespleten van de tang door de kolf en “frontier repaired”. Het tangschroefgat is ook van voor naar achter uitgerat tot ongeveer een halve inch. Het schuifgreep-hout heeft het gebied rond de rozetten helemaal uitgerat. Beide zijn verder zo solide als een gloednieuwe bijlsteel.

Er zaten een paar houtschroeven door de greep, één van elke kant. De greep was opnieuw gespleten na reparatie van de spleet en terug in gebruik genomen. Ik heb de spleet met epoxy vastgezet en een van de schroeven teruggeplaatst en hem vervolgens 's nachts in mijn bankschroef voor houtbewerking geklemd. Daarna heb ik de kop van de schroef afgevijld op de contour van de greep. Ik zal een houtschroef in het gat aan de andere kant plaatsen en de kop daarvan ook afvijlen. Ik ga ze met waterstofperoxide laten roesten om ze te laten verouderen.

Vervolgens heb ik tape van autolak gebruikt en de kolf afgeplakt rond de plekken waar hout ontbrak langs de voorkant van de onderste tang, een trekkerbeugel gewaxt en de plekken waar het hout ontbreekt opgevuld met bruine Pro Bed met ongeveer 10% zwarte Pro Bed erdoorheen gemengd om het te verduisteren.

Image
Dat is bruine Pro Bed aan de rechterkant. Het is duidelijk te licht om goed bij deze kolf te passen. Het is overgebleven van een ander project waar ik vanochtend aan werkte. Wat links staat, is wat ik voor dit project heb gemengd.
Image

Image

Image

Ik ben op zoek naar een complete en mechanisch solide (goede magazijnring-zwaluwstaarten en dat soort dingen), maar echt ruwe buitenkant uit 1890 in 22 Short of 22 LR. 22 Short of Long die is geruimd naar LR zou ook prima zijn. Ik heb geen kolf of voorhout nodig, of per se willen hebben. Ik zou echter graag een gebruikte halvemaanvormige kolfplaat willen hebben.

Wat ik zoek, is iets waar ik een voering in de loop kan plaatsen en uiteindelijk een goede schutter heb. Dus de loop moet recht zijn. Roltekens op de tangen en de loop kunnen hopeloos zijn, sterker nog, hoe meer ze in dat opzicht versleten zijn, hoe beter. Als iemand zoiets tegenkomt, zou ik het op prijs stellen als ik het wist.

Ik ben van plan de kolf te versieren met messing spijkers, verf etc. en een “Indiaans geweer” te maken.

#2 · (Edited)
De Pro Bed wordt donkerder als ik het polijst nadat het is uitgehard. Wat ik deed, was naar beneden gaan en het wegsnijden met een hobbymes na ongeveer zes uur tot (in dit geval) zijn uiteindelijke vorm. Als dit een kolf zou zijn die ik niet opzettelijk er versleten uit wilde laten zien, zou ik hem trots hebben gelaten, maar zou ik hem nog steeds hebben afgeschaafd terwijl de beddingscompound volledig is uitgehard, maar niet uitgehard. Dat bespaart veel vijl-, rasp- en schuurpapierwerk.

Ik ben van plan er een paar valse krassen en deuken in te maken voordat ik klaar ben. Ik zal de juiste sleufschroef vinden om in dit gat te plaatsen.
Image

Ik ben vooral gecharmeerd van de initialen die in de kolf zijn gekerfd. Waterstofperoxide zal de schroefkop waarschijnlijk mooi laten roesten. Zo niet, dan heb ik nog een paar andere trucs in petto.
Image

Image

Image

Dit is het resultaat van een losse tangschroef. Het is echt slecht. We zullen het behandelen als ik een slachtoffer in handen heb. Ik wil dat het goed is, gebed op de werkelijke trekkerbeugel tangs die we zullen gebruiken, maar ik wil niet dat iemand ziet dat het goed is. Die tang zal volledig worden ondersteund, zoals het hoort, en de tangbout zal zo strak in het gat zitten dat het een bijna perspassing in de kolf zal zijn. Ik zal je laten zien hoe ik dat doe zonder de tangbout permanent te lijmen als ik het doe. Geloof me, het is gemakkelijker om er een in te lijmen dan niet, ongeacht wat je als lossingsmiddel gebruikt, als je wilt dat het strak past zoals het hoort.
Image
Image

#4 ·
Ik strippen graag de kolf en gebruik dan Acraglas gel, gekleurd met een of twee druppels Rustoelum 1-uurs beits die ik gebruik om de rest van de kolf opnieuw af te werken. Als er grote gaten of chips zijn, gebruik ik hardhouten randbandmateriaal voor multiplex en lijn ik de nerf uit, en veeg ik vervolgens de uiteinden in met een kunstenaarskwast en acrylverf. Je kunt de kolf beitsen en een smartphone-kleuraanpassingsapp gebruiken bij daglicht om de lichte en donkere highlights te matchen en kleine monsterblikken te bestellen bij Home Depot. Hier is een voorbeeld: https://www.rimfirecentral.com/posts/12878779/

#5 · (Edited)
Ik strip graag de originele kolf en gebruik dan Acraglas gel, gekleurd met een druppel of twee Rustoelum 1-uurs beits die ik gebruik om de rest van de kolf opnieuw af te werken. Als er grote gaten of chips zijn, gebruik ik hardhouten randbandmateriaal voor multiplex en lijn ik de nerf uit, en veeg dan de uiteinden in met een kunstenaarspenseel en acrylverf. Je kunt de kolf beitsen en een smartphone kleurafstemmingsapp gebruiken in daglicht om de lichte en donkere highlights af te stemmen en kleine monsterblikken te bestellen bij Home Depot. Hier is een voorbeeld: https://www.rimfirecentral.com/posts/12878779/
Precies!
Heb je toevallig de gekke kolf op deze Remington 121 gezien? Het is alsof er twee verschillende kolven zijn, afhankelijk van welke kant.
Die afwerkingstechniek zou heel goed gewerkt hebben op die kolf.

Zeker weten dat ik die thread die je hierboven hebt gelinkt, ga bookmarken. Jongen, als die methode niet geweldig zou werken op berken kolven.

#6 · (Edited)
Image
Ik heb een verrotte kolfplaat schroef gevonden om te gebruiken aan de linkerkant van de pols. Ik wist dat ik er hier ergens een moest hebben. Ik heb hem een beetje bijgevijld en waterstofperoxide op de schroefkoppen gedaan en hij ligt in de achtertuin. Zou over een paar uur wat mooie roest moeten hebben.
Image
Het Bondo-werk valt weg. Ik heb er Pro Custom olie op gedaan zonder eerst mijn handen te wassen. Ik ga die Pro Bed nog een paar dagen laten uitharden en hem dan een beetje verouderen.

#7 ·
De schroefkoppen roesten mooi op. De schroef van de kolfplaat begint wat te doen op het gebied waar ik de blauwing heb laten zitten. Het staat in de vochtige garage, ik wacht een week of zo en dan verplaats ik het naar het huis en laat ik de roest zich langzaam ontwikkelen. Als ik tevreden ben, geef ik het de kerosine/lijnzaadolie behandeling. Ik ben in de eerste plaats geen voorstander van azijn/zout, in dit geval zou azijn de blauwing onder de roest toch verpesten. Ik houd gewoon niet van het gebruik van zout in de buurt van een houten kolf. Misschien is het oké en kun je het allemaal wegkrijgen, maar ik ben tevreden om anderen daarmee te laten experimenteren.

#8 · (Edited)
Dit is een betere foto van het uitgerafelde schroefgat. Ik heb gerepareerd wat ik op dit moment kon met Devcon Two Ton epoxy. De kolf was van voor naar achter gespleten. De “grensreparatie” is absoluut solide en de kolf is zo solide als maar kan. De spleet is duidelijk zichtbaar, net als de pennen die voor de reparatie zijn gebruikt.
Image

De verse vijlstrepen in het hout zullen prima bedekken. Wanneer ik de schroefkop borstel en wat kerosine en lijnzaadolie op de schroef doe, zal deze er erg mooi vuil uitzien. Ik wilde dat de schroefkop eruitzag alsof hij door het hanteren was versleten.
Image

Perfect roestend, zodra het alles wat helder is bedekt en meer in de blauwing gaat, zal ik het een week of twee in de garage zetten en het wat diepte en een gelijkmatige uitstraling geven voordat ik het borstel en er lijnzaadolie op doe.
Image

Mijn neiging is dat de kolf volledig gespleten was, gerepareerd en er een schroef in was geplaatst, waarna de kop werd gevijld om overeen te komen met de greepcontour op beide plaatsen waar de schroeven gaten in de pols bezetten toen ik hem kreeg. Toen werd het geweer op een later tijdstip gebruikt met de schroef los, wat resulteerde in het uitrafelen van het gat en het beschadigen van het hout aan beide zijden waar de ontvanger erin werd gehefboomd… EN TOEN onderging het een andere catastrofale gebeurtenis die resulteerde in die spleet in de pols. Het eerste incident dat resulteerde in de plaatspleet maakt indruk op mij als paardgerelateerde schade. De tweede, wie weet? Maar om een reparatie uit te voeren na het splijten van de pols, moesten de schroeven die tijdens de eerste reparatie werden geplaatst, eruit. Dat verklaart waarom de kolf helemaal is uitgegraven. Om de schroeven eruit te krijgen, moest de chirurg waarschijnlijk een tang gebruiken omdat de sleuf helemaal of grotendeels verdwenen was. Om vast te pakken wat er was, moest er wat hout weg.

Toen ik hem kreeg, had hij een paar verzonken houten schroeven. Beide met de kop boven het hout. Ik hergebruikte er een en verving de andere door een verknipte schroef van de kolfplaat.

ik wil niets dat eruitziet als een hedendaagse reparatie. De schroef van de kolfplaat zal daar hopelijk bij helpen.

#9 ·
Ik heb misschien een geweer gevonden. Ik dacht dat ik er een in het nauw had gedreven, maar het is te mooi. Eigenlijk is het veel te mooi om het af te breken en te gebruiken voor een project van deze aard. Naar verluidt komen er de komende maand of zo een paar behoorlijk ruwe binnen in een lokale wapenwinkel.

#11 ·
Welnu, er gebeurt niet veel anders dan dat ik de pompgreep-sierstukken in epoxy heb gezet zodat ze stevig zijn, maar wel op een manier dat het aan de buitenkant niet te zien is. Ik heb nog geen geschikte donor gevonden, maar niet door gebrek aan inspanning.

Als bijproduct van mijn zoektocht heb ik een mooie Second Model 1890 opgepikt en een Model 61 gekocht voor ver onder de marktprijs. De 1890 heeft een voering in de loop nodig, ik wil hem verder origineel houden. Niet zo gemakkelijk als het klinkt als vrienden me al aanmoedigen. Ik heb de 61 nog niet gezien, maar hij werd beschreven als 85% met perfecte boring. Ik ben niet geneigd om iets aan een geweer als dat te doen, behalve het goed schoon te maken. Als het niet in de beschreven staat is, kan ik me terugtrekken en mijn geld terugkrijgen.

#13 ·
Ik heb een Second Model opgepakt en ga het gebruiken. Het ziet er behoorlijk ruw uit, ongeveer wat ik zocht. Ik heb een 1:20 liner in de loop geplaatst, hij hangt er gewoon in totdat ik mijn '06 loop thuis ophaal en er een liner in plaats. Op die manier kan ik ze allebei opstellen en ze tegelijkertijd kameren.