Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Rode stip op een 10/22?

16K views 76 replies 36 participants last post by  Nedsled  
#1 ·
Ik denk na over een red dot sight voor mijn 10-22. Het is een Ruger-ontvanger met een Kidd lichtgewicht loop, Kidd single stage trekker, aftermarket bolt en thumb hole Primary Arms kolf. Het is een lichtgewicht setup en wordt alleen gebruikt voor het temmen van die vervelende stalen platen. Er heeft nu een Mueller richtkijker op gezeten die ik altijd op de laagste vergroting heb staan. Wat zou een redelijk geprijsde red dot zijn die goede resultaten zou geven tot 50 yards? Ik weet dat “redelijk geprijsd” erg subjectief is, dus laten we zeggen “een paar honderd”!

#13 ·
Ik heb een Sig romeo5 met de lage picatinny rail mount op de mijne gezet. Rechtstreeks van Sig gekocht, eerlijke prijs en geen namaak. Ik heb ook een vortex venom 3moa dot gebruikt, maar die kwam uiteindelijk op een pistool.
Ik heb mijn Sig Romeo 5 ook op mijn 1970 10/22 karabijn met de lage mount gezet. Ik heb hem eraf gehaald en een 2x7 Vortex erop gezet. Nu is het open vizier. Van de drie was de Sig Romeo het leukst om mee te schieten. Het is verreweg het leukst om mee te plinken met een red dot.
Ik ga de Romeo 5 waarschijnlijk weer op de karabijn zetten.

Mijn 3 MOA Venom zit op mijn 22/45 MKiv target barrel. Dat is een geweldige, goedkope dot en een knaller om mee te schieten op de Mkiv.

#8 · (Edited)
De Feyachi RDS 22 van Amazon is hetzelfde als de Bushnell TRS25 voor de helft van de prijs.
Cowichan heeft me bespaard om zoveel tekens te typen. +1 voor wat hij schreef.

Ik heb die Feyachi red dot op Dearth gebruikt {Ik zal een foto opgraven en plaatsen per bewerking} nadat ik besloot dat ik een stap omhoog wilde (naar een vorm van richtkijker) na het gebruik van Tech Sights oorspronkelijk, voornamelijk voor 25 yards en minder, terwijl ik het geweer leerde kennen (en vóór alle lopende upgrades van het afgelopen jaar ... Magpul X22 Hunter kolf en Bushnell Rimfire 3-9x40mm; een Kidd trigger kit is de volgende).

Het was een ENORME (en verwachte) verbetering ten opzichte van de ijzeren vizieren op 25 yards en minder, maar aangezien ik schiet voor 1" groepen (minute of squirrel head) in plaats van platen, stond het me niet toe om zo nauwkeurig te zijn als ik wilde/nodig had, vooral voor >25 yards. Dus ik heb (uiteindelijk) geüpgraded naar de Bushnell 3-9x (via een Vortex 2-7x32mm).

Maar ik vond de Feyachi echt leuk voor wat het was. Dat was mijn eerste (ooit) red dot, en ik hield van het concept. Als je snel wilt, is red dot zo gemakkelijk; zet die stip gewoon op het doel en haal de trekker over. Geen uitlijning voor/achter nodig. Zelfs met mijn astigmatisme was de stip vrij scherp. (Helderheid op 3 - 4 was meestal precies goed voor mij.)

En ik ben het eens over het onthouden om het vizier uit te zetten (ik gebruikte wat nagellak om een paar parallelle lijnen aan de buitenkant van de helderheidsschakelaar toe te voegen om me visueel te herinneren: verticaal parallel = uit.)

Voor wat de OP wil doen, ben ik het eens met (of steun ik) de aanbeveling voor Feyachi.

Natuurlijk is de Bushnell die het nabootst minstens even goed, en gebaseerd op mijn ervaring met Bushnell vermoed ik beter. (Ik gok op beter glas.) Maar ik zou me niet onder red dotted voelen met een van beide op een 10/22.
_

Toegevoegd door bewerking: Dearth met de Feyachi red dot, in de vroege dagen van glazen vizieren. Het droeg toen nog de Hogue kolf. Ik verkocht de Feyachi aan een vriend aan de overkant van de rivier die ook een 10/22 bezit.

Image

#6 ·
Image
Mijn favoriete red dot is de C-More Railway. Hij past op de standaardbevestiging van een Ruger. Je kunt er stippen van 2 - 16 MOA voor krijgen. Voor Steel Challenge gebruik ik 12 MOA.

De Polymer Railway is iets goedkoper dan het aluminium model. De mijne werken al jaren goed. De Polymer kost ongeveer $230.

Steven

#38 ·
View attachment 518666
Mijn favoriete red dot is de C-More Railway. Hij past op de standaardbevestiging van een Ruger. Je kunt er stippen van 2 - 16 MOA voor krijgen. Voor Steel Challenge gebruik ik 12 MOA.

De Polymer Railway is iets goedkoper dan het aluminium model. De mijne werken al jaren goed. De Polymer kost ongeveer $230.

Steven
Az, wat is dat voor een kolf?

#11 ·

#12 ·
Als de OP $200 te besteden heeft, waarom dan een goedkope red dot aanbevelen? Ik heb een TRS-25 en vergelijkbare vizieren op verschillende geweren gebruikt en vind de dikke buis en knoppen storend, zelfs met beide ogen open, en ze blokkeren een groot deel van het doel. Een open reflexvizier past veel beter bij mijn behoeften, omdat het onzichtbaar in gebruik is, lichter en minder omvangrijk. Mijn favoriet is de Vortex Venom 2, maar dat valt buiten het budget van de OP. De Viper is minder duur en werkt goed, hoewel hij kleiner is. Er zijn andere opties, naar mijn mening zou de OP ook moeten kijken naar reflexvizieren binnen zijn budget, zoals in post #6.

#16 ·
Ik heb onlangs een Holosun groene dot gekocht, omdat deze voor mijn ogen beter werkt met mijn astigmatisme. Door een vergelijking te maken met mijn Vortex Venom en Crossfire red dots, vind ik het beter.
Optiek is een zeer individuele zaak, dus als je de mogelijkheid hebt om er een paar te bekijken, zou ik dat als eerste proberen.

#19 ·
Ik heb onlangs een groene Holosun-dot gekocht, omdat deze voor mijn ogen beter werkt met mijn astigmatisme. Door een vergelijking te maken met mijn Vortex Venom en Crossfire rode dots, vind ik hem beter.
Optiek is een zeer individuele zaak, dus als je de mogelijkheid hebt om door een paar te kijken, zou ik dat als eerste proberen.
Ik ontdekte dat de groene Holosun 407K 6moa mijn kleurenblindheid en astigmatisme niet complimenteerde. Ik kocht de Holosun 507 Comp in rood en hij was bijna perfect helder. Ik ben er 100% van overtuigd dat ieders oog verschillende kleuren/maten prefereert.

Trouwens, ik ben dol op mijn 3 MOA Vortex Venom. Ik heb de Vortex op de laagste zichtbare instelling gezet en heb groepen van 10 schoten zoals deze @ 25 yards liggend gekregen. CCI mini mags Ruger 22/45 MKIV target barrel ($15 Volquartsen takeoff😎)
Image

#17 ·
Swampfox heeft een nieuwe die groen of rood doet in hetzelfde apparaat.

Ik hou ook van c-more slide rides en rails. Ze zijn nu oud, maar hebben een enorm venster en dot-opties. Ze zijn veel minder energiezuinig en fysiek enorm als nadelen. Ik denk dat de plastic exemplaren eigenlijk beter zijn dan de aluminium.

Voor snel schieten zijn grote dots populair en ik gebruik zelfs tot 16moa, maar als je op papier schiet op 50 yards of zelfs meer, overweeg dan kleiner. Zoals 2-4moa.

Buisstijlen zijn goed voor duurzaamheid, regen, helderheid, schaduw en kleinere dot-zichtbaarheid. Reflexen zijn geweldig voor gewicht, grootte, snelheid en veelzijdigheid.

Reddots zijn grotendeels overgewaardeerd IMHO. Het goede nieuws is dat ze op 22, vooral geweren, oké lijken te overleven

Voor de prijs zou ik de voorkeur geven aan een c-more om te experimenteren met dot-maten voor 30$-40$ als de eerste een tegenvaller is.

Je kunt cmore soms in de uitverkoop vinden met verschillende dot-maten en -kleuren. Wees voorzichtig met goedkope zwarte exemplaren met accessoires zoals een zonnekap en geen batterij. Dat zijn zeker vervalsingen.

#18 ·
In het proces van het opzetten van mijn Sporter met een red dot voor 25 yards op mijn indoor schietbaan. Ik kreeg de smaak te pakken na het schieten met de 10/22 van mijn vriend die is uitgerust met een SightMark dot met 4 draadkruisinstellingen. Ik was verbaasd over de helderheid en scherpte. Ik ontdekte dat die specifieke dot niet langer onder dat merk verkrijgbaar was, maar werd overgenomen door NcStar, die ik op Fleabay vond voor ongeveer $50. Hij is deze week aangekomen. Nu wachten op de levering van de pic rail. Zoals hierboven vermeld, zouden C-More rails een zeer goede keuze zijn.

#20 ·
De Bushnell was 10-15 jaar geleden prima, maar tegenwoordig heb je betere keuzes. Zeker met $200 om uit te geven. De technologie is verbeterd met drukknoppen, "shake awake" en een lange batterijduur. Je zult de knop op de Bushnell beu zijn. De SIG red dots zijn uitstekend en ik heb er waarschijnlijk een stuk of twaalf. De Gen II Romeo5 is een geweldige sight voor ongeveer $150 of minder. Hij heeft drukknoppen, shake awake en een zeer lange batterijduur.

#29 ·
@CraigC

Wat is uw staat van dienst met de Sig Romeo 5 Gen 2?

Eventuele storingen met de 12 die u bezit?

Ik wil er nog een toevoegen en ben dol op de Sig Romeo5, gewoon nieuwsgierig omdat u een behoorlijke statistische steekproefgrootte heeft😉
Ik heb de Gen II nog niet geprobeerd, ik denk dat ze net uit zijn. Had er bijna een besteld maar nog niet. De Gen I is uitstekend en de Gen II heeft extra functies die echt aantrekkelijk zijn. De meeste van de mijne zijn Romeo4's en 6's, plus een 5 en een MSR. Ik heb geen storingen gehad. Ter vergelijking: ik heb twee Vortex Strikefire II's gehad die het opgaven. De spullen van Primary Arms zijn ook goed en ik ben het eens met de aanbeveling van hun microprisma's. Hier is de 1x op een van mijn AR's.

Image

#23 ·
Wat ik ga schrijven, is niet van toepassing op mensen met kleurenblindheid.

Het menselijk oog is het meest gevoelig in het geel/groene gedeelte van het lichtspectrum. Minder gevoelig in rood en blauw. Daarom gebruikt men zich voor of tijdens een nachtelijke operatie alleen rood licht, maar blauw zou ook goed zijn.

Maar ik stel voor dat iemand die zich voorbereidt op huisverdediging een MRDS (micro red dot sight) en een groene laser als tweede viziersysteem gebruikt. Waarom? Omdat het red dot sight is ingeschoten en als het correct is gemonteerd en ingeschoten, die nul behoudt. Ook, als op een PCC de stip "precies daar" zal zijn. De groene laser is op het vizier afgesteld. Omdat ze verschillende kleuren hebben, is het gemakkelijk om te zien welke welke is. En de groene stip is heel gemakkelijk op te pikken, omdat onze ogen daar het meest gevoelig zijn. Als ze dezelfde kleuren hebben, veel succes met het instellen op de MRDS.

Ja, ik weet meer dan iemand wilde. Misschien helpt het iemand.

#25 ·
Er zijn veel goede daar, maar heb je astigmatisme? Ik wel en ik ga weg van red dots waar ik kan. Ik geef de voorkeur aan Holosun, vooral met de circle dot. Meer geld, maar bekijk eens de Primary Arms 1X prisma scopes. De SLX-montage kan worden verlaagd voor gebruik op een 10-22. Heel weinig prisma's kunnen dat. Ik heb er een gemonteerd op de 15-22 van mijn vrouw en ze vindt het veel beter dan de red dot. Het heeft shake awake en een zeer goede batterijduur. Ik heb een 3X op een AR15.

#26 ·
Ik heb een heleboel verschillende rode/groene stippen op mijn vuurwapens, de nieuwste 10/22 build heb ik gekozen voor de nieuwe Holosun 507 Comp in rood als een optie (ik heb er ook een mooie Leupold scope setup voor). Ik heb nog geen kans gehad om het uit te proberen, maar ik weet zeker dat het prima zal werken. Als je een goede deal wilt voor Holosun-producten, ga dan voor Midwest Optics. Ik heb er verschillende van gekocht.

#27 ·
Holosun is ook mijn favoriet voor red dots. Ik heb er een heleboel. Maar vallen ze binnen zijn prijsklasse? Het is een tijdje geleden dat ik er een heb gekocht, dus ik weet het niet.

Ik heb nog 2 10/22's over en een daarvan heeft en zal altijd een richtkijker van een of andere soort erop hebben. De andere is een snel te hanteren SBR die nauwkeurig genoeg is voor een richtkijker, maar de hele tijd een Holosun draagt.

#30 ·
Holosun is ook mijn favoriet voor red dots. Ik heb er een heleboel. Maar vallen ze binnen zijn prijsklasse? Het is een tijdje geleden dat ik er een heb gekocht, dus ik weet het niet.
De Comp in rood kost $300, maar er zijn zeker goedkopere opties van Holosun. Als je voor een "tube"-stijl unit gaat, zijn er een heleboel die veel goedkoper zijn.

#36 ·
Ik heb gelezen en geshopt en net een Sig Romeo 5 gen 2 besteld. Als het me niet bevalt, kan ik het grootste deel van mijn investering terugverdienen op de koop- en verkoopforums hier!
Goede deal! Ik heb in de loop der jaren een paar Sig Romeo 5's gehad (geruime tijd geleden, maar toch) en het zijn geweldige dots met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ik heb nog steeds een Romeo 4T & 4S die erg mooi zijn. Ik denk dat je er blij mee zult zijn.

#32 ·
Het lijkt erop dat je voor kwaliteit bent gegaan. :cool:

Ik heb lang naar die ene gekeken voordat ik naar Bushnell keek (en uiteindelijk een Feyachi-kloon), maar hij zat niet in mijn budget. (En sprekend voor mezelf, ik ben blij dat ik goedkoop ben gebleven, want het red dot-concept was gewoon niet wat ik nodig had voor mijn project. Het lag niet aan de scope; ik had iets anders nodig dan een red dot. Ik vermoed sterk dat het voor jou anders zal zijn.)

Oh, en goede keuze voor de 2MOA-dot. Het zorgt voor meer precisie bij het richten. En met twee sets mounts ... lijkt een geweldige keuze.

Houd ons op de hoogte van hoe het je bevalt en hoe goed het voor je werkt.