Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Prisma vs. red dot

1.4K views 30 replies 17 participants last post by  bsawers  
#1 ·
Ik ben op zoek naar een optiek zonder vergroting of met lage vergroting om op een randvuurwapen te monteren.

Met scopes lijkt het een stuk eenvoudiger om een gevoel te krijgen voor de optische kwaliteit, omdat je de verkoper achter de balie kunt vragen om door een aantal scopes te kijken. Natuurlijk is kijken in de winkel niet hetzelfde als buiten, maar het is iets.

Met red dots en dergelijke lijken alle opties nog in dozen te zitten en moet je een beetje gokken. Ik heb de kans gehad om door een paar red dots en een Trijicon ACOG te kijken.

Voor mijn ogen lijken veel red dots wazig. Sommige zijn niet eens een stip, maar meer een kleine Rorschach-vlek.

De ACOG is prachtig, maar ik weet niet of ik het kan rechtvaardigen om zoveel uit te geven, vooral als ik die duurzaamheid niet nodig heb. Als mijn optiek faalt, zullen de eekhoorns nog een dag leven.

In een lokale wapenwinkel vertelde de verkoper me dat prismavizieren scherpe dradenkruizen hebben. Hij raadde Primary Arms aan.

Iemand ideeën?

#2 ·
Ik heb of heb veel, heel veel RDS gehad. De meeste zullen onder bepaalde omstandigheden een vage stip hebben. Ik denk dat Trijicon RMR de meest consistente, heldere stip heeft, maar daar betaal je voor. Ik heb geen prisma, maar ik begrijp dat ze consistenter scherp zijn. Primary Arms is toonaangevend in de verkoop ervan.

#4 ·
Ik heb een van de uber kleine Primary Arms 1X prismavizieren op een geweer. Ik vind het eigenlijk erg leuk. De eye box is erg vergevingsgezind. Het is erg helder, ziet er geweldig uit 's nachts of overdag, automatische aan/uit-functie en als de batterijen leeg zijn, is het hetzelfde als een richtkijker. Ik ben fan.

#5 ·
Ik heb een zeer milde, niet-gecorrigeerde astigmatisme omdat mijn lenzen net iets achterlaten.

De Trijicon-opties zijn een van de beste die ik heb gebruikt voor de scherpte van punt/richtkruis. Ik heb een ACOG, RMR, RCR en een RMR HD. Ze zijn allemaal goed en duur.

De beste die ik daadwerkelijk heb gebruikt en veel betaalbaarder is, is de C-More die was geĂŻnstalleerd op een pistool dat ik kocht. Ze zijn een beetje groot, maar op een jachtgeweer zou het niet groot zijn. Je kunt ze ook krijgen in een veelvoud aan puntgroottes en kunt zelfs de puntgrootte wisselen met verschillende diodes.

#6 ·
Wees voorzichtig met 1x prisma scopes. De belofte is dat ze als een red dot zijn, maar dan met een scherper, preciezer dradenkruis. Maar dat is maar ten dele waar.

Ik heb een lichte astigmatisme en red dots zien er ruw uit voor mij. Ze kunnen zelfs een beetje van vorm veranderen terwijl ik ernaar kijk! Maar 1x prisma scopes helpen niet echt. Ja, het dradenkruis is perfect scherp, maar de rest van het beeld is behoorlijk slecht. Ze zijn nooit echt 1x, er is altijd wel wat vervorming. En voor mij maakt dat ze onbruikbaar. Ik moet me concentreren om één doelbeeld te zien. Vaak zie ik er 2 en ik kan niet zien welke echt is.

Nog een ding over de Primary Arms 1x scopes met het chevron dradenkruis: het is te klein om echt te werken zoals je zou denken. Als je naar foto's van het dradenkruis kijkt, lijkt het alsof je de punt van het chevron kunt gebruiken. In feite, zelfs als je er doorheen kijkt in een winkel, zul je hetzelfde denken. Maar in de praktijk is het chevron klein en is het veel moeilijker om de punt precies te gebruiken. Het kan voor sommige mensen anders zijn, maar veel mensen gebruiken uiteindelijk het hele chevron als een slechtere red dot.

Persoonlijk houd ik het gewoon bij red dots voor 1x. Door je te concentreren op het doel, blijven ze er helder genoeg uitzien.

#9 ·
De reden voor scherpere dradenkruizen in prisma's is dat als je wat astigmatisme hebt, rode stippen meer stervormig worden. Het lijkt erop dat sommige rode stippen hier meer last van hebben, vooral als ze een soort vage stip hebben. Prisma's hebben dit effect niet omdat ze een geëtst dradenkruis hebben. Het nadeel is, net als bij een normale richtkijker, een meer beperkte eye box.

Ik heb wat astigmatisme en een Vortex rood/groen stip op een PCC. Het werkt goed genoeg voor mij. Vortex prisma's zijn goed. Hoewel ze minder kosten dan een ACOG, zijn ze niet goedkoop. Primary Arms en Holosun krijgen veel aandacht, maar daar heb ik geen ervaring mee.

#11 ·
Ik kocht een Primary Arms prisma voor mijn hendelgeweer revel, omdat ik dacht dat het de perfecte richtkijker voor dat geweer zou zijn. Ik zat er flink naast.. met het prisma zo ver mogelijk naar achteren op de rail gemonteerd, kon ik maar ongeveer een kwart van het beeld zien.. Ik denk dat de prisma richtkijkers gemaakt zijn om dichtbij en persoonlijk te zijn.. mooie richtkijker.. werkt gewoon niet op een standaard lengte van de trekker op een gewoon geweer..

#12 ·
Ik kocht een primary arms prisma voor mijn hendelgeweer revel, denkend dat het de perfecte optic zou zijn voor dat geweer. Ik zat er flink naast.. met het prisma zo ver mogelijk naar achteren op de rail gemonteerd, kon ik maar ongeveer een kwart van het beeld zien.. Ik denk dat de prisma optics gemaakt zijn om dichtbij en persoonlijk te zijn.. mooie optic.. werkt gewoon niet op een standaard lengte van de trekker op een gewoon geweer..
Prisma vizieren hebben een eye box zoals een normale vergrotende richtkijker. Nu weet je het!

Ze werken meestal goed op AR's, maar de meeste andere geweren zullen moeilijk zijn, tenzij ze een rail hebben die verder naar achteren uitsteekt dan "normaal", of een zeer korte lengte van de trekker.

De red dot daarentegen kan worden opgezet als een scout scope, vrij ver naar voren, en werkt nog steeds.

#13 ·
Ik gebruik prismavizieren op de meeste van mijn geweren die geen conventionele scopes hebben. Meestal primary arms 3x. Ik heb een swampfox 5x en een element 5x. De swampfox is stevig maar een beetje een baksteen. Ik heb hem op een Kroatische vhs2 bullpup in 5.56. Het is richtkruis specifiek voor 55g 5.56. Nog aan het testen. Met dempergewicht aan de voorkant en optiek naar achteren is de balans oké. Het element is een stuk lichter. Het heeft ook een richtkruis gekalibreerd voor 55g 5.56. Het heeft andere toeters en bellen waarvan ik in eerste instantie dacht dat het onzin was. Ben van gedachten veranderd. Best handig. De picatinny-basis is instelbaar voor moa. 0-40. Heeft ook instelbare parallax. 20 yards tot oneindig. Ik gebruik het op een akm fb radom beryl 5.56. Ik vind het erg fijn. Andere akm's gebruiken primary arms prism 3x. Het zijn eigen 7.62x39 richtkruizen wat handig is. Ik gebruik momenteel een eigen 5.56 richtkruis p.a. 3x op steyr aug. Het werkt erg goed. Gebruik ook een 1x p.a. prisma op een stribog a3 9mm pcc. Gisteren op de schietbaan heb ik 250 patronen van 158g subs door een dead air demper gejaagd en het gat in de target was ongeveer zo groot als een colablikje. Werkt voor mij op 63-jarige leeftijd met staar die verwijderd moet worden. Vind het ook fijn dat al deze optiek geëtst is en geen verlichting nodig heeft, tenzij je het wilt. YMMV Ik zie niet in waarom het niet handig zou zijn voor een .22lr. Ik vind de vergroting erg fijn. Ik heb echt alles nodig wat ik kan krijgen. Red dots zijn nutteloos gebleken met mijn zicht, de bloei is vreselijk. Hopelijk in juni na de staaroperatie zal dat verbeteren.
Image
Image
Image

#16 ·
Ik ben op zoek naar een optiek zonder vergroting of met lage vergroting op een randvuurgeweer.

Met richtkijkers lijkt het een stuk eenvoudiger om een gevoel te krijgen voor de optische kwaliteit, omdat je de man achter de balie kunt vragen om door een aantal te kijken. Natuurlijk is kijken in de winkel niet hetzelfde als buiten, maar het is iets.

Met red dots en dergelijke lijken alle opties nog ingepakt te zitten en moet je een beetje gokken. Ik heb de kans gehad om door een paar red dots en een Trijicon ACOG te kijken.

In mijn ogen lijken veel red dots wazig. Sommige zijn niet eens een stip, maar meer een kleine Rorschach-vlek.

De ACOG is prachtig, maar ik weet niet of ik het kan rechtvaardigen om zoveel uit te geven, vooral omdat ik die duurzaamheid niet nodig heb. Als mijn optiek faalt, leven de eekhoorns nog een dag.

In een lokale wapenwinkel vertelde de verkoper me dat prismakijkers scherpe dradenkruizen hebben. Hij raadde Primary Arms aan.

Enige gedachten?
Een paar vragen:

1) Waar monteer je deze specifieke optiek op?

2) Wat is het beoogde gebruik voor deze opstelling en op welke afstand ga je schieten?

3) Heb je gecorrigeerd zicht?

Wanneer heb je voor het laatst je zicht laten testen?

Beantwoord die vragen, want de antwoorden zullen hoogstwaarschijnlijk van invloed zijn op het juiste antwoord.

Ik heb astigmatisme in beide ogen. Het wordt gecorrigeerd met een bril, waardoor de meeste red dots helder en schoon worden. Sommige RDS'en lijden aan aberratie van het stipbeeld zelf, omdat het reflecteert van de achterkant naar het oculair van het kijkvenster of de buis.

Ik heb ontdekt dat red dot sights in buisvorm, zoals de ACOG en Ultradot-modellen zoals de U25 en Matchdot, en Ultradot 6.

Op het gebied van reflex sights heb ik er een flink aantal geprobeerd. Met een budget bieden de Swampfox Sentinel, Justice & Micro RDS allemaal een goede optiek en betrouwbaarheid voor een zeer betaalbare prijs.

De Vortex Venom & Burris FF3 zijn ook goed,
uitstekende prestaties en helderheid, en niet te pijnlijk om te kopen.

Ik heb altijd de beste prestaties gehad van Holosun RDS'en. Ik heb een paar 407's en vooral de 507C Green dot-modellen.
Ik heb verschillende 407 in rood met verschillende stipmaten en verschillende 507C's met verschillende stipmaten. Ik hou vooral van de "shake awake"-functionaliteit van de Holosun-producten en het zonnepaneel/de lichtsensor die de helderheid van de stip automatisch aanpast op basis van de omgevingslichtomstandigheden, plus zelf opladen om een batterijduur van 50.000 uur te geven - daar is veel om van te houden.

DrGunner

RFC-beheerder & Consigliere

#20 ·
Een paar vragen:

1) Waar monteert u deze specifieke richtkijker op?

2) Wat is het beoogde gebruik voor deze opstelling en op welke afstand gaat u schieten?

3) Heeft u gecorrigeerd zicht?
Wanneer was uw laatste oogtest?

Beantwoord die vragen, want de antwoorden zullen hoogstwaarschijnlijk van invloed zijn op het juiste antwoord.

Ik heb astigmatisme in beide ogen. Het wordt gecorrigeerd met een bril, waardoor de meeste rode stippen helder en schoon zijn. Sommige RDS'en lijden aan aberratie van het stipbeeld zelf, omdat het van de achterkant naar het oculair van het vizier of de buis reflecteert.

Ik heb ontdekt dat rode stipvizieren in buisvorm, zoals de ACOG- en Ultradot-modellen zoals de U25 en Matchdot en Ultradot 6.

Op het gebied van reflexvizieren heb ik er een flink aantal geprobeerd. Met een budget bieden de Swampfox Sentinel, Justice & Micro RDS allemaal een goede optiek en betrouwbaarheid voor een zeer betaalbare prijs.

De Vortex Venom & Burris FF3 zijn ook goed,
uitstekende prestaties en helderheid, en niet te pijnlijk om te kopen.

Ik heb altijd de beste prestaties gehad van Holosun RDS'en. Ik heb een paar 407's en vooral de 507C Green dot-modellen.
Ik heb verschillende 407's in rood met verschillende stipmaten en verschillende 507C's met verschillende stipmaten. Ik hou vooral van de "shake awake"-functionaliteit van de Holosun-producten en het zonnepaneel/de lichtsensor die automatisch de helderheid van de stip aanpast op basis van de omgevingslichtomstandigheden, plus zelf opladen om een batterijduur van 50.000 uur te geven - daar is veel om van te houden.

DrGunner

RFC-beheerder & Consigliere
1) Ik monteer deze richtkijker op een 10/22 voor mijn 13-jarige. Hij begon met een grendelgeweer 22LR en een 2-7x32. Hij miste veel schoten terwijl hij de vergroting aanpaste. Mijn oude 4x32 kan niet worden genuld, dus ik dacht aan een red dot of prismavizier.

2) Het beoogde gebruik is jagen, voornamelijk op eekhoorns. We jagen in een mix van velden en bos, dus de schoten kunnen zo kort als 10 meter zijn, maar ook tot 60 meter. Verder betwijfel ik of hij een eekhoorn raakt met een 22LR, zelfs met veel vergroting, omdat het compenseren voor kogelval moeilijk wordt.

3) Zijn ogen zijn prima. De mijne zijn gecorrigeerd, maar ik zal het niet vaker dan af en toe gebruiken.

#21 ·
Ik zou voor die toepassing een red dot sight met een buis aanbevelen, zoals een Ultra Dot 25 of een Bushnell TRS 25. Misschien heb ik er wel een gebruikte ergens op een plank liggen... Ik zal het nakijken als ik thuiskom. Als ik er een reserve heb liggen, is hij voor jou. De beste manier om iets uit te proberen, is gratis.

#22 ·
@bsawers Oké, ik heb een gebruikte maar volledig functionele Ultradot 25, met Burris QD-ringen en Butler Creek flip caps. Ik ben er vrij zeker van dat dit G2 is omdat het een heel kleine stip heeft, die 2 MOA lijkt te zijn, wat het een Gen 2 zou maken.
Image
Image
Image
Controleer je PM-box DrGunner RFC Administrator & Consigliere

#23 · (Edited)
Ik heb dit net op mijn PSA AR-22 gezet:

Vortex Optics Spitfire Prism Scope 1x DRT Reticle Matte

Tot nu toe vind ik het erg leuk. Heb het gebruikt voor 50 yard silhouet schieten en ik ben er dol op hoe helder het is. Je hebt misschien het groene dradenkruis niet nodig, maar over het algemeen is het een ongelooflijke waarde.

Ik ben het ermee eens dat een pure rode stip alleen voor snelheid is en een beter zicht vereist dan een Prism scope of LPVO op 1X

#27 ·
Ik heb een Ultra-Dot tube en ben het eens met Gunner. Het zijn erg mooie red dot sights en worden door veel Bullseye-schutters gebruikt. De mijne past niet goed op een van mijn semi-automaten, maar ik zal hem op een 4" S&W 617 zetten als ik hem krijg. Ik heb ook een Millet tube red dot sight die mij is aanbevolen door een Bullseye-schutter. Het is een heel scherp punt en bovendien goedkoop. Ik heb hem op mijn 6" 617 en hij is prima geweest door waarschijnlijk #1000 patronen en heeft nooit de nulstand verloren.

#29 ·
Ik heb een Ultra-Dot tube en ben het eens met Gunner. Het zijn erg mooie red dot sights en worden door veel Bullseye-schutters gebruikt. De mijne past niet goed op een van mijn semi-automaten, maar ik zal hem op een 4" S&W 617 zetten als ik hem krijg. Ik heb ook een Millet tube red dot sight die mij is aanbevolen door een Bullseye-schutter. Het is een zeer scherp punt en bovendien goedkoop. Ik heb hem op mijn 6" 617 en hij is prima geweest door waarschijnlijk #1000 rds en heeft nooit de nul verloren.
Ik heb hem een Gen 2 op Burris QD-ringen gestuurd. Mooie 2MOA dot moet goed werken voor eekhoornjacht.

#30 ·
DrGunner was zo vriendelijk om me een Ultradot Gen2 op Burris QD-ringen te sturen. Deze week aangekomen. Vandaag heb ik de richtkijker gemonteerd op de rail die bij de 10/22 van mijn zoon zat. In de kelder afgesteld met de Bushnell boresighter.

We waren van plan om vandaag te schieten, maar de voorspelling was regen. Dus we zijn niet gegaan. Nou, de regen bleef weg en we hadden wel kunnen gaan. Niet meer dan een paar druppels vlak voor het vallen van de avond. Nou ja, volgend weekend.
Image

Sorry voor de schaduwen. Op de andere foto's stonden mijn voeten!

#31 ·
Afgelopen weekend hadden we de kans om een beetje te schieten. Ingesteld op 11 is de rode stip zeer goed zichtbaar. Ik ga mijn zoon aanmoedigen om te experimenteren met lagere instellingen, niet alleen voor de batterijduur, maar ook om het contrast met het doel en de achtergrond te verminderen. Tot nu toe denken we dat het een goede opstelling is, maar ik ben erg benieuwd naar het jachtseizoen.

Daarop aansluitend zagen we een vrolijke wasbeer over het veld lopen in de buurt van waar we geparkeerd stonden. Normaal gesproken zou ik erg nerveus zijn als ik een wasbeer midden op de dag zou zien, maar hij/zij leek volkomen kalm en gelukkig. Ik hoop dat we die of een andere volgend seizoen kunnen vinden. Mijn zoon praat er steeds over om wasbeermutsen te maken.