Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

Ontvangergaten boren in 10/22's

6.4K views 42 replies 20 participants last post by  1FJEF  
#1 ·
Ik weet niet zeker waarom Ruger geen achterste ontvangergat heeft voor het schoonmaken van de loop, maar gelukkig zijn er aftermarket-mallen beschikbaar om er zelf een te maken. Dus ik bestelde de mal bij Brownells en begon vandaag met mijn project om drie 10/22's te corrigeren. Een van de redenen waarom ik niet zo vaak met deze wapens schiet als ik zou moeten, is omdat ik altijd bang ben om de loop te verpesten tijdens het schoonmaken. Dit zou die angst moeten wegnemen.

Image

Het eerste wapen dat de mod krijgt, is mijn standaard Ruger 10/22. Ik las de instructies, verzamelde de benodigde gereedschappen en ging aan de slag.

Image

De mal op de ontvanger gemonteerd. De schroeven zaten erg strak in de ontvangergaten, maar ik neem aan dat dat een goede zaak is. Alles leek correct uitgelijnd.

Image

Ik zette de ontvanger met de mal in een bankschroef, smeerde de boor in met olie en begon te boren. Het duurde maar een minuut.

Image

Ik maakte het gat schoon met wat schuurpapier van korrel 1000, maakte de ontvanger schoon en probeerde een schoonmaakstaaf. Alles ziet er goed uit. Dus nu kan ik de loop beter schoonmaken en doorgaan met het aanpassen van mijn andere 10/22 en mijn charger.

#3 ·
2e reinigingsgat geboord.

Image

Ik heb de eerste 10/22 loop grondig schoongemaakt en deze vervolgens voor de mod gezet. Het was iets moeilijker omdat ik de scope niet wilde verwijderen. Het is gelukt om het te boren zonder schade. Omdat ik een nieuwe 1-delige Pro Shot 26" schoonmaakstok voor Kerstmis heb gekregen, motiveerde dat me om de eerste loop schoon te maken en dit gat te boren. Ik zal deze loop waarschijnlijk na de lunch schoonmaken. Dan door naar de oplader.

#5 ·
Er was hier ooit een draadje, mogelijk in de PIf-sectie, waar iemand een boormal had en deze gratis aanbood aan iedereen die hem wilde gebruiken om zijn ontvanger te boren. De enige vereiste was om de verzendkosten te betalen om hem naar de volgende persoon in de draad te sturen. Ik denk dat iemand de keten heeft verbroken en dat hij gewoon uit het zicht is verdwenen.

#6 ·
Er was hier ooit een draad, mogelijk in de PIf-sectie, waar iemand een boormal had en deze gratis aanbood aan iedereen die hem wilde gebruiken om hun ontvanger te boren. De enige vereiste was om de verzendkosten te betalen om hem naar de volgende persoon in de draad te sturen. Ik denk dat iemand de keten heeft verbroken en dat hij gewoon uit het zicht is verdwenen.
Ja, dat herinner ik me, het is jammer dat iemand de bal heeft laten vallen, want ik heb een paar 1022's die ik graag zou willen boren.

#14 ·
Could this hole be used toattach the rear tang?
Kan dit gat worden gebruikt om de achterste tang te bevestigen?
De tangmontage is een langwerpig "kanaal" om de tang in de juiste positie te houden, maar het gebruikt ook de locatie van het achterste "schoonmaak"gat om de tang aan de ontvanger te bevestigen.
Het schoonmaakgat is dus slechts een deel van de vereisten om de tang aan de ontvanger te bevestigen.

#12 · (Edited)
Bore slangen zijn geweldig. Ik heb ze altijd gebruikt op mijn 10/22's en Marlin 60's. Maar ik haal het geweer toch altijd helemaal uit elkaar als ik het schoonmaak, dus ik denk dat de stang gewoon makkelijker zou zijn, zoals wanneer ik een grendelgeweer schoonmaak in plaats van 30 jaar lang die bore slang door de loop te trekken. LOL.

En je kunt een iets grotere borstel gebruiken om alleen de kamer rechtstreeks schoon te maken in plaats van de borstel te buigen en te proberen hem van onder de ontvanger schoon te maken.

Maar ja, bore slangen zijn geweldig. Gebruikte ze voor altijd.

#15 ·
Ik heb de noodzaak nog nooit gezien en haal niet graag een actie uit de voorraad nadat ik het pistool goed heb laten schieten. Het meeste van mijn schoonmaakwerk gebeurt met grastrimmerdraad. Als ik een staaf gebruik, is het een gepolijste roestvrijstalen Kleanbore-staaf. Met meer dan 20 jaar op mijn laatste 22-build en nog een paar op mijn eerste, heb ik helemaal geen schade aan de boring gehad.

#17 ·
Ik heb de noodzaak nog nooit gezien en haal niet graag een actie uit de kolf nadat ik het geweer goed heb laten schieten. Het meeste van mijn schoonmaakwerk doe ik met grastrimmerdraad. Als ik een staaf gebruik, is het een gepolijste roestvrijstalen Kleanbore-staaf. Met meer dan 20 jaar op mijn laatste 22-bouw en nog een paar op mijn eerste, heb ik helemaal geen schade aan de boring gehad.
Ik ook. Maar sommige mensen gebruiken graag oplosmiddelen die hun kolf zouden aantasten.
Het is ook geen slecht idee om periodiek onder de actie te kijken naar problemen, ook wel zoutkolf genoemd…

#16 ·
Ik heb overwogen om zoiets te maken (Brownells heeft er een). Maar ik heb een uiterst beperkte werkplaats en weet niet zeker of ik het zelf wil aanpakken. Dus ik ga een lokale wapensmid benaderen die ik ken en kijken of hij er al een heeft - ik betaal hem liever een paar dollar om het goed te doen - of aanbieden om de mal voor hem te kopen die hij kan houden als hij mijn ontvanger uitboort.

Voor de goede orde, ik gebruik wel een bore snake en ben van plan om een ​​doe-het-zelf reinigingslijn op te zetten met visdraad of grastrimmerdraad die @Mike1833USMC me heeft laten zien hoe ik het moet maken. Maar af en toe zou ik er waarschijnlijk een borstel doorheen willen halen, vooral nadat ik volgend jaar mijn loop heb geüpgraded, dus het hebben van het gat is wenselijk.

#23 ·
22 randvuren vereisen geen oplosmiddelen die voorraden aantasten. Puur een misbruikprobleem, maar als dat is wat sommigen willen gebruiken, ga je gang.
Als iemand een gat in zijn ontvanger wil boren en zijn wapen wil demonteren om het schoon te maken, vind ik dat prima. Het lijkt gewoon veel onnodig werk, maar nogmaals, als dat is wat iemand wil doen, ga je gang.
Ik zal zeggen dat er veel onderzoek, tijd en moeite is gestoken door enkele van de beste schutters in het testen van de effecten van verschillende reinigingsmethoden en -producten die in de afgelopen decennia zijn gebruikt, en alleen al een metalen staaf door je loop van de kroon af, zoals opa je leerde, is niet langer de voorkeursmethode.

Je moet je herinneren dat opa geen toegang had tot boorscopes en dergelijke om echt te bestuderen wat er in hun lopen gebeurde.
Ze deden gewoon wat ze van hun vaders hadden geleerd.

Ik durf te wedden dat veel problemen met randvuur semi-automatische acties die niet erg goed lopen, waarschijnlijk kunnen worden verholpen met een grondige, goede demontage en reiniging, aangezien veel van deze wapens nog nooit goed zijn schoongemaakt sinds ze nieuw uit de doos werden gehaald.

Zelfs de huidige experts bevelen meer een goede reiniging van de kamer aan om een koolstofringopbouw te elimineren en dan slechts een paar droge patches door de loop te halen en de meerderheid van de kruiden in de boring te laten zitten in plaats van de hele loop brandschoon te schrobben.

Ik weet dat de meeste van deze topmensen meer zijn vergeten over randvuurnauwkeurigheid en wapenverzorging voor ultieme precisie en betrouwbaarheid dan ik ooit heb geweten, dus ik zal voor mijn part luisteren en hun aanbevelingen opvolgen.
Maar nogmaals, we hebben allemaal de mogelijkheid om te volgen wat wij als individu adequaat of het beste vinden.

#25 ·
Ik ben nu opa. Ik maak geen lopen schoon, tenzij de nauwkeurigheid afneemt. Omdat ik het grootste deel van mijn leven met staal heb gewerkt, heb ik maar een klein beetje geleerd over wat het wel en niet zal beschadigen. Voel je vrij om je methode te gebruiken en ik zal de mijne gebruiken.
Vergeet niet dat alles wat je gebruikt, schoongemaakt moet worden nadat je het geweer hebt schoongemaakt, de staaf moet na elke passage schoon worden geveegd, hij pikt vervuiling op, de borstel, of het nu van brons of nylon is, de slangen moeten ook worden schoongemaakt, neem een slang en dompel hem in de gootsteen met een beetje afwasmiddel en kijk hoeveel vuil er vanaf komt. het is een constante cyclus.
Dr. Gunners plaatste dit over SCHOONMAKEN, goed leesvoer.

#26 ·
Ik weet niet zeker waarom Ruger geen achterste ontvangergat heeft om de loop schoon te maken, maar gelukkig zijn er aftermarket-mallen beschikbaar om er zelf een te maken. Dus ik bestelde de mal bij Brownells en begon vandaag met mijn project om drie 10/22's te corrigeren. Een van de redenen waarom ik niet zo vaak met deze wapens schiet als ik zou moeten, is omdat ik altijd bang ben om de loop te verpesten tijdens het schoonmaken. Dit zou die angst moeten wegnemen.

View attachment 447792

Het eerste wapen dat de mod krijgt, is mijn standaard Ruger 10/22. Ik las de instructies, verzamelde de benodigde gereedschappen en ging aan de slag.

View attachment 447793

De mal op de ontvanger gemonteerd. De schroeven zaten erg strak in de ontvangergaten, maar ik neem aan dat dat een goede zaak is. Alles leek correct uit te lijnen.

View attachment 447796

Ik zette de ontvanger met de mal in een bankschroef, smeerde de boor in met olie en begon te boren. Het duurde maar een minuut.

View attachment 447797

Het gat schoongemaakt met wat schuurpapier van korrel 1000, de ontvanger schoongemaakt en een schoonmaakstaafje gepast. Alles ziet er goed uit. Dus nu kan ik de loop beter schoonmaken en doorgaan met het aanpassen van mijn andere 10/22 en mijn lader.
Ik ben verrast dat Ruger heeft nagelaten deze slimme modificatie in hun reguliere productie op te nemen. Zou kunnen worden getapt en voorzien van een schroefplug.

#33 ·
Welnu, mijn eerste gedachte over dit onderwerp is: waarom maak je die boring zo vaak schoon? Maak de boring niet schoon totdat de nauwkeurigheid afneemt of je van munitietype verandert. De boring elke keer schoonmaken is als een gietijzeren pan door de vaatwasser halen. Je moet elke keer het hele kruidenproces opnieuw beginnen.
Het lijkt erop dat de laatste consensus bij veel van de betere wedstrijdschutters is om de kamer regelmatig schoon te maken om de opbouw van een koolstofring te voorkomen en anders gewoon een paar droge patches door te halen na het schoonmaken van de kamer, en de residureiniger uit de kamer die de droge patch oppikt, verwijdert alle losse rommel uit de boring en laat de kruiding in de boring intact.

Mijn plannen voor een nieuwe 10/22 die ik heb opgepikt, zijn om een borescope te gebruiken om de kamer in de gaten te houden en een goed beeld te krijgen van het aantal afgevuurde schoten wanneer ik de koolstofring echt begin op te merken en dat te gebruiken als mijn gids voor het naar beneden halen om schoon te maken.

Dan zal ik een dweil gebruiken om de kamer te weken en de droge patch-methode voor de boring.
Maar ik vind het ook leuk om de bout eruit te trekken en deze en de binnenkant van de ontvanger schoon te maken, dus het zou allemaal goed moeten zijn, niet elke keer dat ik hem schiet, maar sowieso met een regelmatige planning, waarvan het tijdsbestek wordt bepaald door de koolstofringopbouw in de kamer.

#34 ·
Lijkt me een goed idee om het gat te boren, als je dat wilt. Doet geen kwaad.

Ik houd gewoon een kort stukje plastic rietje in de loop, zodat de staaf de kroon niet kan raken, en gebruik een 17 cal gecoate staaf van voren. Of dat, of een rietje en een patchworm voor lichte reiniging.