Ik heb een niet-gemodificeerde CZ 457 MTR. Ik schiet er al ongeveer een jaar mee. Ik dacht altijd dat hij zijn potentieel op 50 yards met munitie van wedstrijdklasse (SK Rifle Match, SK LR, Eley Match) niet bereikte. Dus kocht ik een boorscoop (ook zodat ik carbonringen, etc., op al mijn .22's kon controleren). Ik vond dit ongeveer 2 inch van de kamer in de loop. Het gaat 360 graden rond de binnenkant van de loop door de velden en groeven.
Ik stuurde foto's naar CZ USA. Ze zeiden dat ik hem moest opsturen voor reparatie. Ik kreeg hem terug met een briefje dat ze geen reparaties hadden uitgevoerd. Ze zeiden dat dit een artefact was van koudhamerproductieprocessen.
Ik hoopte echt om dit pistool origineel af fabriek te houden voor wedstrijden. Maar nu denk ik erover om de loop te vervangen en hem opnieuw op te bouwen.
Heeft iemand dit ooit gezien in een CZ 457 MTR loop? Inzichten worden gewaardeerd.
View attachment 534111
View attachment 534112
Ik heb hier een paar dagen lang goed over nagedacht. Ik heb net een 457 varmint gekocht en heb al ongeveer een week een boorscoop besteld om de lopen (.22 en .22WMR) in de gaten te houden.
Ik zal behoorlijk teleurgesteld zijn als ik hamer-smeedmerken heb die zo diep zijn als die op de varmint-lopen, maar CZ lijkt het geen groot probleem te vinden, zelfs niet voor de wedstrijdloop.
Ik merk dat je loop brandschoon is. Dat is een eer voor je, maar dit is niet wat iedereen aanbeveelt. Sommigen zeggen dat je nooit moet schoonmaken, waarmee ze bedoelen dat je nooit moet schoonmaken, tenzij het de nauwkeurigheid beïnvloedt. De reden hiervoor is dat het lood van de loop veel onvolkomenheden zoals deze zal bedekken en de nauwkeurigheid zal bevorderen. Het gebruik van een loodoplosmiddel moet worden voorbehouden aan de meer extreme reinigingseisen. Probeer een tijdje niet schoon te maken, behalve voor basisvervuiling door koolstof (ik zal mijn methode hieronder beschrijven). Ik heb er nooit in geloofd, maar ik begin te denken dat er misschien wel iets in zit, vooral omdat ik het toch altijd zo heb gedaan.
Ik heb gemerkt dat topschutters van wedstrijden ongeveer elke honderd schoten of zo rigoureus tot dit niveau schoonmaken (niet een skerric in de loop), maar ze vuren altijd een paar vervuilingsschoten af voordat ze terugkeren naar het schieten van scorende schoten om de loop weer te "vervuilen". Dat is op gepolijste wedstrijdloops die waarschijnlijk veel meer kosten dan mijn 457 en twee Varmint-loops.
Hoe lang duurt het loodproces? Welnu, sommige mensen zeggen vijf of zes schoten, anderen zeggen wel driehonderd. Weet je, vraag 10 schutters naar hun mening over iets en je krijgt 12 verschillende antwoorden. Ik denk dat het afhankelijk kan zijn van de loop, maar ook van de perceptie van de schutter, maar ik betwijfel ten zeerste of er veel verschil is in lood tussen twintig schoten en driehonderd voor de meeste mensen.
Probeer een tijdje niet schoon te maken met loodoplosmiddelen, misschien helpt het je. Ik merkte dat sommige patronen (CCI MiniMag HP) in het begin verschrikkelijk groepeerden, maar na ongeveer zestig schoten of zo op de nieuwe loop, toen ik terugging en ze opnieuw testte, begonnen ze dichter bij de sub-MOA te groeperen die ik zocht.
Mijn schoonmaak: Ik gebruik het oude reinigingssmeermiddel voor machinisten voor de meeste dingen en heb dat altijd gedaan. Het is half minerale olie (witte olie) en half paraffine. Bewaar de zware oplosmiddelen zoals lood- en koperverwijderaars voor wanneer ze echt nodig zijn.
De paraffine werkt als oplosmiddel en stelt je in staat om alle koolstof in de loop te verwijderen, hoewel de reden dat ik de boorscoop krijg, is om een oogje te houden op het vormen van een carbonring. Dit kan de kogel samendrukken en verhoogde druk en onnauwkeurigheden veroorzaken. Koolstofdeeltjes kunnen ook harde afzettingen vormen die de loop kunnen beschadigen, dus schoonmaken is nog steeds belangrijk, je wilt niet per se een loodoplosmiddel gebruiken.
Dus, geef die loop misschien niet op. Laat hem inlood. Ik denk ook dat ik, na heel lang (decennia) niet te hebben geschoten, een beetje aan mijn houding moet werken. De twee dingen die het grootste verschil maakten voor mijn groepen op zondag waren me concentreren op mijn houding en op de wind letten. De juiste munitie hielp ook een beetje. Kortom, ik wist dat mijn richtpunt goed was en de richtkijker consistent was genuld, maar als dat alles was wat nodig was, zou er geen verschil zijn tussen mij en de wedstrijdwinnaars die in dezelfde rij als ik stonden.