Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

CZ 457 - 17 HMR Verschrikkelijke Nauwkeurigheid

17K views 46 replies 32 participants last post by  Toomany22s  
#1 ·
Ik heb een CZ 457 in 17 HMR en zeggen dat hij slecht schiet, zou een understatement zijn. Ik heb het geweer gloednieuw gekocht en de testkaart toont potentie. Ik had hoge verwachtingen van dit geweer, maar groepen van 50 yard zijn zeker meer dan 2" en groepen van 100 yard zitten in de range van 5-6". Het heeft een bekende goede richtkijker en kwaliteitsmontages. Ik heb verschillende merken munitie geprobeerd en zowel 17 als 20 grain kogels erin. Ik krijg wel wat vreemde resultaten als ik een afgevuurde patroon extracteer. Bijna elke keer heeft het messing een gebarsten nek. Zowel Hornady als CCI patronen zien er hetzelfde uit. Ik zal proberen een paar foto's van het afgevuurde messing in te voegen. Ideeën waar ik moet beginnen om dit geweer bruikbaar te maken? Op dit moment is het niet eens nauwkeurig genoeg om in het bos te dragen. Is dit iets dat ik terug moet sturen naar de fabriek om te verhelpen? Bedankt bij voorbaat voor alle input.

#4 ·
Ik zou het gewoon rechtstreeks terugsturen naar de fabriek. Na gebeld te hebben en er zeker van te zijn dat u de procedure voor de retourzending volgt. De kamer moet ver buiten de specificaties liggen om messing te laten splijten zoals u laat zien.
Eens, het moet een kamerprobleem zijn.

@Extremesolo, voordat u het echter terugstuurt, kunt u het volgende doen zonder enige garantie te verliezen. Kijk waar de loop de ontvanger raakt. Is er een merkbare opening? Zelfs als die er niet is, trek dan de loopactie uit de kolf en zorg ervoor dat de (2) schroeven aan de onderkant zijn aangedraaid tot 35 inch pond.
Sluit uw bout op een lege kamer met een lichte hydraulische weerstand? Overmatige headspacing kan ervoor zorgen dat die halzen scheuren op een 17.

#34 ·
Ik ben het helemaal eens met 1Merlin. Stuur het terug. Ik geloof niet dat de testdoelen die ze sturen. Stuur ze een paar afgevuurde hulzen en/of een paar foto's. Je pistool heeft een probleem.
Uitstekend advies. Inderdaad, er is VEEL (te veel) munitievariabiliteit in 17HMR, maar dit lijkt VER WEG te zijn.

#12 · (Edited)
Een .22 WMR-kamer is onwaarschijnlijk mensen, maar ik ben het ermee eens dat er een kamerprobleem zal zijn, tenzij het om oude munitie gaat, waarvan sommige splijtproblemen hadden. Bel CZ (niet sms'en of e-mailen) en vertel hen wat er gebeurt, daarom hebben bedrijven garanties.

#17 ·
Meet de afgevuurde hulzen, vergelijk ze met niet-afgevuurde hulzen, nekdiameter en schouderdiameter. Als de diameter van de hulzen dramatisch toeneemt, dan is het een kamerprobleem, als de uitzetting slechts een paar duizendsten is, dan is het een munitieprobleem. Ik heb een HM2 die ook met deze problemen kampte. De hulzen zetten slechts ongeveer 0,002" uit, maar gespleten hulzen kwamen ongeveer om de andere patroon voor. De laatste paar partijen munitie zijn zonder problemen geweest en schieten geweldig. CCI gaf toe een probleem te hebben met het gloeien van de hulzen, in die zin dat ze de primerverbinding moesten aanbrengen voordat de hals van de WMR-huls werd gekalibreerd, hetzelfde voor de LR-huls die de HM2 gebruikt, wat resulteerde in koudversteviging van het messing. Nu hebben ze een niet nader genoemde methode van gloeien, na het primen, die geen warmte gebruikt. Het is dus mogelijk, zo niet waarschijnlijk, dat het een munitieprobleem is.

#46 ·
Ik belde CZ en kreeg te horen dat ik hun garantieclaimgedeelte van hun website moest invullen om het terug te sturen. Dat heb ik gisteren gedaan, maar ik heb nog niets van ze gehoord. Ik zal een update geven zodra ik meer info heb.
Neem het niet allemaal kwalijk dat de OP niet heeft gereageerd. Het zou kunnen dat hij het geweer ter garantie heeft opgestuurd en dat is tot nu toe het enige dat is gebeurd.

#21 ·
Mijn Savage .17HMR splitst al meer dan 15 jaar hulzen en houdt elke kogel binnen een dubbeltje op 100 yards en raakt een melkkan op 250 yards. Destijds kreeg iedereen gespleten hulzen. Dit is de eerste keer dat ik van een nauwkeurigheidsprobleem hoor. Destijds zei iedereen dat het (OUDE) munitie was. Ik weet niet of oude munitie zulke problemen veroorzaakt, ongeacht het kaliber. Ik heb genoeg 30+ jaar oude munitie zonder problemen in verschillende kalibers. Ik heb nog nooit gehoord van een oplossing voor het probleem met gespleten hulzen, en sinds ik mijn .17WSM heb, neem ik de HMR niet vaak meer mee. Mijn grootste probleem is dat de lege hulzen vast komen te zitten in de kamer en ik een kleine schroevendraaier mee zou moeten nemen om ze eruit te wrikken. Niet zo'n groot probleem, aangezien ik het geweer voornamelijk gebruikte op marmotten en je met zijn nauwkeurigheid nooit een back-upschot nodig had.

#22 ·
Mijn Savage .17HMR splitst al meer dan 15 jaar hulzen en houdt elke kogel binnen een dubbeltje op 100 yards en raakt een melkkan op 250 yards. Destijds kreeg iedereen gespleten hulzen. Dit is de eerste keer dat ik van een nauwkeurigheidsprobleem hoor. Destijds zei iedereen dat het (OUDE) munitie was. Ik weet niet of oude munitie zulke problemen veroorzaakt, ongeacht het kaliber. Ik heb genoeg 30+ jaar oude munitie zonder problemen in verschillende kalibers. Ik heb nog nooit gehoord van een oplossing voor het probleem met gespleten hulzen, en sinds ik mijn .17WSM heb, neem ik de HMR niet vaak meer mee. Mijn grootste probleem is dat de lege hulzen vast komen te zitten in de kamer en dat ik een kleine schroevendraaier moet meenemen om ze eruit te wrikken. Geen al te groot probleem, aangezien ik het geweer voornamelijk gebruikte op marmotten en je dankzij de nauwkeurigheid nooit een tweede schot nodig had.
Mijn 17 hm2 is, voor zover een kogel correct is qua punt met gespleten huls, hit and miss (op 72 yards). Waar ik doelen schoot met de weinige die ik heb gehad, zijn gespleten.

Ik kocht in 2004 een Savage in hmr. Hij heeft nog nooit een huls gespleten. Geweer 5 jaar lang geschoten. Alleen hornady erdoorheen geschoten - 17 grain vmax. En het schoot heel erg goed. Mijn buurman heeft het geweer nu. Ik heb het aan hem verkocht. Als een sukkel. Lol. Het was slecht voor mijn oren bij het eekhoornjagen. Dat vond ik niet leuk.

This post has been deleted
#23 ·
Ik heb 452's in zowel .22lr als 17 HMR. Beide met schroefdraad voor een demper. Door ze naast elkaar te vergelijken, zijn ze allebei loepzuiver, uitstekende schutters. Het verschil tussen de kalibers is dat de 17 (kogels met polymeertip) een grondeekhoorn open scheurt, terwijl de .22 ze intact laat.
Ik heb dezelfde wapens. Ik heb ze allebei voorzien van schroefdraad voor een demper. Dezelfde nauwkeurigheidsresultaten als jij, en dezelfde impact op de eekhoorns. De eekhoorns waren echter niet dezelfde als die van jou.

Meer recentelijk heb ik een 457 At-One in .22 lr en een aftermarket Walther Lothar 17 HMR loop gekregen. De eekhoorns zijn allemaal in winterslaap.

#24 ·
Het enige .17HMR-geweer dat ik nu heb, is een Ruger 77/17. Ik heb nog nooit een enkele nek-split gehad met CCI, Browning of Winchester polymer tip en holle tip en ik heb er 250 patronen doorheen gejaagd sinds ik het kocht.

De nauwkeurigheid van de 77/17 is meer dan voldoende om giterdun te doen. Ik hou meer van dit geweer dan ik misschien zou moeten doen. Elegant, glad, nauwkeurig en precies goed.

Wat heeft dit met cz457s te maken? Niets. Gewoon niets ;) Ik had een HMR CZ452 Varmint en vond het leuk...maar hield er niet van.

#25 ·
Gebaseerd op mijn ervaring is het probleem de munitie. Hier in Australië zijn de munitiebatches meestal vrij oud en omdat de halzen van deze hulzen niet gegloeid kunnen worden, zijn ze te broos, wat scheuren in de hals veroorzaakt, en de leeftijd van het messing voegt alleen maar meer ellende toe. Al die druk die verloren gaat bij het creëren van een gescheurde hals veroorzaakt de inconsistentie. Mijn munitiefoutpercentage was minstens 20% en ik heb verschillende merken geprobeerd, waarbij geen enkele beter was dan de andere. Het geweer werd geleverd met een fatsoenlijke groeptestkaart van CZ, dus ik had geen reden om de integriteit van het geweer in twijfel te trekken, ik heb .17hmr opgegeven en heb nu twee .22lr, een voor de bank (cz457) en een voor de jacht (Ruger) plus een (Ruger) .22wmr voor bunny bashing op langere afstand en mis de .17hmr niet, want deze schieten allemaal veel beter dan ik kan. Dus .17hmr heeft me een plezier gedaan, want ik heb nu drie randvuurwapens in plaats van één.😁

#27 ·
Ik heb wat Winchester Super X 17 HMR. 17 grain. Heb het geprobeerd in mijn 457 Lux en de groeperingen waren verschrikkelijk. Overal op het doelwit. Ik was in de war omdat de groepen bij het schieten met mijn CCI-munitie fantastisch groepeerde. Ik controleerde de gebruikte hulzen nadat ik de Super X had verschoten en bijna alle 25 patronen die ik had verschoten, vertoonden scheuren. Ik schiet dat spul niet meer. Zou het niet eens weggeven.

#28 ·
Het zou een headspace-probleem kunnen zijn. Ik zou de loop verwijderen en de loopuitsparing in de ontvanger grondig schoonmaken, en vervolgens de buitenkant van de loop schoonmaken waar deze in de ontvanger gaat, evenals de sluitvlak. De bout moet stevig aanvoelen en heel licht contact maken met de patroonkop als hij sluit. U kunt een permanente marker gebruiken om wat inkt op de patroonkop en de rand te zetten, deze vervolgens handmatig in de kamer van het geweer plaatsen, de bout sluiten en vervolgens de bout openen om de patroon uit te werpen. Controleer waar er contact was... het moet redelijk goed zijn op de basis van de patroon en op de rand aan de kamerzijde.

De meeste testdoelen van deze wapens werden niet erg ver uitgeschoten.

Ik heb een CZ 452 in .17 HMR en een CZ 455 met de fabriek HMR loop... beide zijn onder de 1" op 100 yards met Hornady, CCI en Federal munitie. De 455 en 457 gebruiken hetzelfde ontwerp voor de afneembare loop. Als het bovenstaande niet helpt, hoe schiet het geweer dan met een .22 loop? Of u kunt het geweer gewoon terugsturen naar CZ USA en hen het laten afhandelen.

#36 ·
OP is sinds oktober niet meer terug.
Ik vind het geweldig hoe OPs de thread laten vallen zonder oplossing.
Ik had zo'n vriendin voor één nacht, nou ja. Verdorie, maar ze was wel een knappe verschijning. zucht!

#31 ·
Ik hoop dat de OP een bevredigende oplossing krijgt. Zoiets als zijn probleem zou je totaal kunnen verzieken op een geweer en/of fabrikant. Ik heb meegemaakt dat dit soort dingen veel te lang aansleept, omdat het door de bureaucratie van een bedrijf gaat.
Inderdaad. Ik kocht een 457 Training geweer dat verschrikkelijk schoot met open vizier. Ik dacht erover om haar te verkopen of in te ruilen. Ik probeerde een verscheidenheid aan verschillende munitie en vond het juiste spul. Blij dat ik haar niet heb weggedaan. Schiet geweldig als ik kan.