Zoals aangegeven, heeft snelheid heel weinig te maken met nauwkeurigheid. Er zijn uitzonderingen op die bewering, maar dat heeft te maken met de loop-harmonie.
In het algemeen hebben stijvere lopen de neiging om nauwkeuriger te zijn, omdat ze minder 'zweep' hebben bij het afvuren. Kortere lopen hebben de neiging om nauwkeuriger te zijn, omdat ze minder 'zweep' hebben bij het afvuren.
Het heeft te maken met hoeveel de loop doorzakt. Denk eraan, een loop is een cantilever-balk, dus door zijn eigen gewicht zakt de loop door en bij het afvuren wil de loop zich rechtzetten. Alle lopen 'zweepen' bij het afvuren, zelfs de bescheiden .22lr. Dat is een van de redenen waarom sommigen een betere nauwkeurigheid krijgen bij het uitoefenen van druk op dunne lopen, dikke lopen minder.
Bijvoorbeeld, een loop die een rechte cilinder is en met behulp van mijn loopgewichtcalculator, een loop
0,9 diameter 26 inch lang zal 0,009 inch doorzakken
0,8 diameter 26 inch lang zal 0,011 inch doorzakken
0,9 diameter 20 inch lang zal 0,004 inch doorzakken
0,8 diameter 20 inch lang zal 0,005 inch doorzakken
Dus je kunt zien, kort en dik zou minder moeten doorzakken en nauwkeuriger moeten zijn, maar elke loop is een loop op zich.
Lopen die worden gebruikt bij .22LR benchrest schieten hebben de neiging om lang te zijn, maar redelijk groot in diameter en de lengte heeft niets te maken met de vizierradius, omdat de meeste benchrest wedstrijden worden geschoten met zeer krachtige scopes. Mensen snijden de lopen niet korter om een betere nauwkeurigheid te krijgen, maar hebben de neiging om ze groter in diameter te maken. De reden die wordt gesuggereerd dat langere lopen de kogel beter stabiliseren, is meestal waar. Hoe langer de loop, hoe minder de kogel wordt gestoord als hij de monding verlaat door het uitzettende gas. Afgezien van het feit dat subsonische match munitie nauwkeuriger is dan HV-munitie, is dit een andere reden om langere lopen te gebruiken.
Randy maakte het punt over .22LR lopen die zijn gemaakt met strakkere chokes in de buurt van de monding. Dit is meestal waar, maar alleen met high-end aftermarket lopen die met de hand zijn gelapt. Er wordt gezegd dat Anschutz hun choke krijgt door de loop te draaien en een knop aan de monding achter te laten, die de boring lijkt te beperken om groter te worden. Ik weet het niet, maar sommigen hebben een verlies aan nauwkeurigheid gemeld toen ze die knop afsneden, anderen hebben dat niet ervaren.
Maar zoals ik al zei, elke loop is niet hetzelfde als de volgende loop. Dezelfde loop zal geweldig schieten en de volgende kan de zijkant van een schuur niet raken, zelfs niet als hij erin zit. Alleen als je high-end match lopen begint te gebruiken, wordt het verschil tussen lopen kleiner. Hardcore benchrest schutters (die het geld hebben) zullen meerdere lopen tegelijk kopen om die perfecte te krijgen.
Terug naar je loop. Anders dan om de kroon op te frissen, ken ik geen precisieschutter die een loop korter maakt om nauwkeurigheid te winnen. Misschien om een betere balans of lichter gewicht te krijgen, maar niet nauwkeurigheid.
Nogmaals, snelheid heeft weinig te maken met nauwkeurigheid, behalve om de harmonie te beïnvloeden. Trouwens, mijn benchrest 10/22 heeft een 21 inch .920 loop en mijn custom Anschutz heeft een 26, .910 diameter loop. Beide hebben lokale records geschoten. Op een willekeurige dag schiet de 10/22 groepen die vergelijkbaar zijn met de Anschutz.