Rimfire Central Firearm Forum banner
  • Whether you're a greenhorn or a seasoned veteran, your collection's next piece is at Bass Pro Shops. Shop Now.

Advertisement

.22 LR Geweerlooplengte versus Nauwkeurigheid

1 reading
190K views 42 replies 31 participants last post by  reedk020351  
#1 ·
Ik heb iets opgemerkt. Het lijkt erop dat de meeste Bull Barrels voor de Ruger 10/22 - 77/22 een lengte hebben van 20 inch. Is dat het magische getal voor efficiëntie met de .22 LR Cartridge in termen van nauwkeurigheid?

Zo ja, zou het dan zinvol zijn om een 24" .22 LR loop te snijden en opnieuw te kronen tot 20"? Zou de nauwkeurigheid hetzelfde blijven, beter of slechter worden? Zal het korter maken van de loop de loop-harmonieën beter of slechter maken?

Ik heb een Ruger K77/22VBZ in .22 RL. Hoewel ik tevreden ben met de nauwkeurigheid, heb ik overwogen om de loop op 20" te snijden en opnieuw te kronen om hem wat handiger te maken. Meestal wordt dit geweer gebruikt voor grondeekhoorns, maar het wordt ook gebruikt op onze lokale indoor schietbaan in de wintermaanden voor benchrest schieten.

Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp?

Bedankt

Larry

#2 ·
Een .22 LR zal op volle snelheid zijn in ongeveer 16''. Ik denk dat het enige nauwkeurigheidsvoordeel dat een langere loop heeft, is dat hij zwaarder is, dat wil zeggen dat het gemakkelijker is om hem op de bank stabiel te houden.
Er zijn een paar SD-mensen op dit forum, ik ben in SE SD.

#5 ·
Chef Dave heeft een loop in stappen ingekort en munitie ertussenin gechronografeerd. Ik geloof dat zijn conclusie was dat 16,75 de meeste snelheid opleverde, maar er was geen significant verschil tussen 16 en 16,75.

De looplengte op zich heeft geen invloed op de nauwkeurigheid.
De looplengte heeft invloed op een paar dingen die factoren zijn in nauwkeurigheid.
  • Langere lopen hebben langere vizierstralen met ijzeren vizieren. Hoe langer de vizierstraal, hoe beter de praktische nauwkeurigheid. De echte nauwkeurigheid verandert niet, het is gewoon gemakkelijker voor je om beter te schieten.
  • looplengte beïnvloedt de harmonischen op twee manieren. Ten eerste verandert het het gewicht van de loop, ten tweede verandert het de positie van de snuit ten opzichte van de knooppunten. Die twee kunnen zowel goede als slechte effecten hebben. Loop tuners spelen met die twee factoren door gewicht voor en achter de loop te verplaatsen in de hoop de knooppunten zo te verplaatsen dat ze gunstig uitlijnen.
  • looplengte beïnvloedt de stabiliteit van het geweer. Langere lopen zijn over het algemeen stabieler om mee te schieten, het gewicht verder naar voren heeft een dempend effect op het trillen van je spieren
  • nauwkeurigheid kan eronder lijden wanneer de kogel in de vlucht overgaat van supersonische naar subsonische snelheden. Je wilt dat een van de twee dingen gebeurt. Je wilt dat de kogel de hele weg naar het doel subsonisch is, of de hele weg naar het doel supersonisch is. Een lange loop kan kogels met hoge snelheid .22lr vertragen tot subsonische snelheden voordat ze de snuit verlaten, dus de overgang werd gemaakt op een stabiele plaats (in de loop, niet in de lucht). Je kunt ook gewoon subsonische munitie gebruiken. Als je een kortere loop hebt, zal de kogel met hoge snelheid supersonisch zijn wanneer hij de snuit verlaat en vaak overgaat in subsonisch voordat hij het doelwit raakt.

Nog verward?

Ik denk dat mijn belangrijkste punt is dat het niet uitmaakt welke lengte je krijgt, kies er gewoon een die goed aanvoelt of er goed uitziet of wat dan ook, neem er gewoon een die je leuk vindt. ;)

#6 ·
Hoeveel kost het u om het af te snijden en opnieuw te bekronen?

Als u ontevreden bent over de huidige nauwkeurigheid, snijd het dan eerst af tot 23" en kijk hoe het schiet. Als u nog steeds niet tevreden bent, ga dan naar 22", dan naar 21", dan naar 20", enz... totdat u tevreden bent met de nauwkeurigheid. Als u nooit tevreden wordt met die loop, heeft u dan een geldige reden om een aftermarket-loop te kopen.

#7 ·
Onthoud gewoon iets: Maximale snelheid en maximale nauwkeurigheid gaan zelden hand in hand. Als dat wel zo was, zouden er niets anders zijn dan 16"-lopen op de randvuurwapen-benchrestlijnen. Wees voorzichtig, warren

• Like
Reactions: har9090is
#18 ·
Onthoud gewoon iets:
Maximale snelheid en maximale nauwkeurigheid gaan zelden hand in hand.
Als dat zo was, zouden er alleen maar 16" lopen zijn op de rimfire benchrest lijnen.
Zorg goed voor jezelf,
warren
:yeahthat: Uitspraak van het jaar award. :) :bthumb:

Voor de OP wat cijfers....http://ballisticsbytheinch.com/22.html

De 18" loop gaf wat hogere resultaten en ze stopten bij 18"

De 22" Kimber Classic gaf ook wat hoge snelheidsnummers. Denk eraan dat de 23" een semi-auto is en ik denk dat hij wat snelheid zal verliezen.

Ammunitie fabrikanten in de VS testen 22 rimfire in 24" lopen om welke reden dan ook.

Fabrikanten in Europa testen in en rond 26" lopen om welke reden dan ook.

Standaard snelheid en subsonische snelheid zullen profiteren ("waarschijnlijk" behouden het grootste deel of hun maximale snelheid) van een 16" loop hoge snelheid en zeker hyper snelheid zal dat niet doen.

De afmetingen/oppervlakte van de vuurwapen boringen betekenen waarschijnlijk veel wat betreft het behoud van de snelheid. Ongeacht de lengte van de loop.

#8 ·
Ik heb vaak het getal 16" gehoord voor maximale snelheid, maar het hangt af van de munitie. Ik heb een heleboel verschillende munitie gechronografeerd in een 22" Marlin en een 16" AR-15 met .22 kit en voor sommige was de 22" sneller, voor sommige was de 16" sneller, en voor sommige waren ze precies hetzelfde.

Er is niets magisch aan de looplengte voor de nauwkeurigheid, dus ga gerust door en kort de jouwe in als je denkt dat het handiger wordt. Je zult waarschijnlijk een nieuwe "favoriete munitie" ervoor moeten vinden, omdat de harmonischen zijn veranderd, maar het zou de nauwkeurigheid over het algemeen niet moeten schaden of helpen.

#34 ·
Ik heb vaak gehoord dat 16" het maximale snelheidsgetal is, maar het hangt af van de munitie. Ik heb een heleboel verschillende munitie gechronografeerd in een 22" Marlin en een 16" AR-15 met .22 kit en voor sommige was de 22" sneller, voor sommige was de 16" sneller, en voor sommige waren ze precies hetzelfde.

Er is niets magisch aan de looplengte voor nauwkeurigheid, dus ga gerust verder en kort de jouwe in als je denkt dat het handiger wordt. Je zult waarschijnlijk een nieuwe "favoriete munitie" ervoor moeten vinden, omdat de harmonischen zijn veranderd, maar het zou de nauwkeurigheid over het algemeen niet moeten schaden of helpen.
Te veel variabelen tussen geweren om daar een significante conclusie uit te trekken.

#19 ·
Een goede, premium kwaliteit randvuurloop wordt gemaakt met de boring strakker aan het uiteinde van de snuit, je begint eraan te knoeien en de nauwkeurigheid zal eronder lijden, hoeveel? slechts één manier om erachter te komen. :eek:
FIFY

Bij maatwerk is dit waar. Voor in massa geproduceerde, mid-grade randvuren ben ik het eens met de poster die ik hieronder citeer.
Als ik een gokker was, zou ik de rest van mijn jaarsalaris verwedden dat Ruger NOOIT opzettelijk een loop heeft gemaakt voor een van hun 22-geweren waarbij de snuit het strakste punt in de boring is. Het zou in de loop der jaren 2 of 3 keer per ongeluk zo gebeurd kunnen zijn...
LOL, daar zou ik me bij die weddenschap moeten aansluiten.

Premium/custom geweervaten worden zeker geselecteerd voor welk uiteinde strakker is en het kamer/kont-uiteinde wordt gemarkeerd om aan te geven welk uiteinde de kont is. Ze worden niet op deze manier opzettelijk gemaakt, ze worden geïnspecteerd en geselecteerd voor welk uiteinde welk is. Ik heb de zilveren dollar-grote afsnijdsels van de laatste paar vaten die ik heb laten doen. Voordat je je te druk maakt over dit aspect, weet dan dat de hele loop binnen de specificaties zal vallen en het "strakke uiteinde" mogelijk slechts een paar tienduizendsten strakker is.

Eén ding dat ik storend vond bij het inkorten van lopen met een aanzienlijke hoeveelheid, is hoe ver de boor van de loop uit het midden dwaalt terwijl hij door de loop gaat. Gecentreerd bij de snuit, gecentreerd bij de kont, 0,100" uit het midden bij het middelpunt... Iedereen die gelooft dat de boring door een loop recht is, is het aan zichzelf verplicht om er op een gegeven moment een te snijden.

#10 ·
Naw Fumbler, je was heel duidelijk. Je bent ook logisch. Mikel maakte waarschijnlijk het grote punt dat als je het afsnijdt, je waarschijnlijk helemaal opnieuw moet beginnen om de favoriete munitie te vinden. Als ze allemaal het beste schieten op dezelfde lengte en met dezelfde munitie, zou er geen variatie zijn. Vraag jezelf af, Anschütz vertrouwt op hun geweren die doelwedstrijden winnen voor hun reclame, waarom komen Anschützs niet met 16 inch lopen? Doet me vermoeden dat optimaal voor snelheid niet optimaal is voor nauwkeurigheid.

#11 · (Edited)
Re: .22 LR Looplengte vs. Nauwkeurigheid

Voor de goede orde, ik heb gelezen dat - voor de .22 LR randvuur - de "optimale" looplengtes zijn:

20 inch - voor standaard of subsonische randvuur munitie waarbij de mondingssnelheden rond de 1100 fps of minder liggen.

18 inch - voor high-velicity randvuur munitie waarbij de mondingssnelheden rond de 1300 fps liggen.

16 inch - voor "extreme" high-velocity randvuur munitie (d.w.z. Stinger) waarbij de mondingssnelheden 1500+ fps zijn.

Toch zijn er anderen die zeggen dat een looplengte van slechts 14 inch "optimale" lengte en nauwkeurigheid biedt in de .22 randvuur. Ik vraag me echter af welke grote verscheidenheid aan randvuurmunitie ze hebben gebruikt bij het testen van een 14-inch loop; de mondingssnelheidspreidingen voor elk, de afstand van het doel, enz.

Hier is een kijk op de looplengte van .22 randvuur. Het gaat echter specifiek over SNELHEID, maar niet over NAUWKEURIGHEID:
http://www.glocktalk.com/sitemap/topic/145566-1.html

Een ander nuttig artikel om variaties in de looplengte van .22 randvuur op te sporen is: "The Quiet Rifle and More Thoughts On An Accurate 10/22," door Mark White, Precision Shooting Magazine (Special 3, Vol. 2, 1995).

"akrimfire" :snipersmi

#12 ·
randymac said:
Een goede randvuurloop wordt gemaakt met de boring strakker aan het uiteinde van de loop, je begint eraan te knoeien en de nauwkeurigheid zal eronder lijden, hoeveel? slechts één manier om erachter te komen. :eek:
Als ik een gokker was, zou ik de rest van mijn jaarsalaris verwedden dat Ruger NOOIT opzettelijk een loop heeft gemaakt voor een van hun 22-geweren waarbij de monding het strakste punt in de boring is. Het zou in de loop der jaren 2 of 3 keer per ongeluk zo gebeurd kunnen zijn.

Als al het andere gelijk is, beïnvloedt de looplengte de snelheid. Subsonische/doelpatronen zullen LANGZAMER zijn uit een 20" loop dan een 16" loop. De manier waarop dat de nauwkeurigheid helpt, is om er absoluut zeker van te zijn dat het projectiel NOOIT in de buurt van sonisch is zodra het de boring verlaat. Dicht in de buurt van sonisch komen (of, erboven beginnen en eronder vallen) creëert turbulentie die de nauwkeurigheid vernietigt.

#13 ·
Ik heb ooit een rapport gelezen waarin .22LR-munitie werd getest en werd vastgesteld dat de maximale poederverbranding werd bereikt bij 16,5 inch. Maar door de drukcurve van de uitzettende gassen zou de maximale snelheid worden bereikt bij 22 inch. Maar door de fysica van wrijving en weerstand wordt een deel van die energie verbruikt bij het voortstuwen van de kogel over die extra 5,5 inch van de loop. Volgens dat rapport was de optimale looplengte voor snelheid 18 inch bij lage snelheid en 20 inch bij hoge snelheid munitie.

Maar zoals werd opgemerkt, gaan snelheid en nauwkeurigheid niet altijd hand in hand. IMHO is de looplengte een persoonlijke voorkeur. Als je een doelgeweer wilt, ga dan voor de langere loop voor gewicht en balans, zo niet anders. Het extra gewicht helpt bij het beheersen van de muzzle flip. Als je een jachtgeweer wilt, blijf dan bij de kortere lopen voor draaggewicht. Maar hoe dan ook, als je nauwkeurigheid wilt, zul je veel munitie moeten proberen om te vinden wat het beste werkt in je loop. Maar dat is slechts mijn 2 cent waard.

#14 ·
Strak aan de snuit zoals de Anschutz . . .

Hoi Larry:

Als je het serieus meent met het inkorten van die loop, kun je overwegen wat Bill Calfee de afgelopen maanden in het tijdschrift Precision Shooting heeft gezegd. De loop moet strakker zijn aan de snuit voor de beste nauwkeurigheid.

Duw een kogel van .22 kaliber die loop in en als hij strak wordt aan de snuit, laat hem dan met rust. Als er een strakke plek wat verder terug in de loop zit en hij dan losser wordt aan de snuit, zul je waarschijnlijk wat nauwkeurigheid winnen door de loop terug te snijden naar die strakke plek, zolang de strakke plek niet korter is dan 16 inch.

Waar heb je je verstopt, Larry?

We missen je in het On-Line Matches forum. Ik weet dat jullie Dakota-mensen in de winter binnen schieten. Wist je dat Paul Johnson (knitepoet) deze maand een 50 Foot FUN wedstrijd heeft?

STAAND: Op het USBR-doel.

Hoe klinkt dat voor FUN? Net iets moeilijker dan het NRA A-17 doel, maar 25 schoten schieten in plaats van slechts 10 maakt het een uithoudingswedstrijd.

Het lijkt erop dat veel schutters deze maand aan die wedstrijd meedoen. Sommigen die nog nooit buiten op 25 en 50 yards aan de bankwedstrijden hebben meegedaan. Misschien komt dat wel omdat ALLE scores lachwekkend zijn vanuit de staande positie.

Ja! Gewoon een FUN wedstrijd.

Joe

#16 ·
fumbler

:t erg leuke post fumbler, en mijn stem gaat naar ijzeren vizieren met een langere loop. Als je het geweer wilt voorzien van een richtkijker, hangt het waarschijnlijk gewoon af van persoonlijke voorkeur. Wat betreft het korter maken van de loop om snelheid te winnen. Nou, als je een 22lr schiet voor zijn razende snelheid, heb ik een paar vreselijke nieuws voor je.

Lucky

#17 ·
Beste looplengte voor nauwkeurigheid?

Dus ik denk dat wat een oude rot me vertelde, onzin is?

Hij zei:

"De langere lopen stabiliseren de kogel beter, hoewel het hem wat kan vertragen, helpt het om hem met zijn hoogst mogelijke snelheid te laten draaien, zodat hij op grotere afstanden niet zo veel 'uitspiraalt'."

#20 ·
Zoals aangegeven, heeft snelheid heel weinig te maken met nauwkeurigheid. Er zijn uitzonderingen op die bewering, maar dat heeft te maken met de loop-harmonie.

In het algemeen hebben stijvere lopen de neiging om nauwkeuriger te zijn, omdat ze minder 'zweep' hebben bij het afvuren. Kortere lopen hebben de neiging om nauwkeuriger te zijn, omdat ze minder 'zweep' hebben bij het afvuren.

Het heeft te maken met hoeveel de loop doorzakt. Denk eraan, een loop is een cantilever-balk, dus door zijn eigen gewicht zakt de loop door en bij het afvuren wil de loop zich rechtzetten. Alle lopen 'zweepen' bij het afvuren, zelfs de bescheiden .22lr. Dat is een van de redenen waarom sommigen een betere nauwkeurigheid krijgen bij het uitoefenen van druk op dunne lopen, dikke lopen minder.

Bijvoorbeeld, een loop die een rechte cilinder is en met behulp van mijn loopgewichtcalculator, een loop
0,9 diameter 26 inch lang zal 0,009 inch doorzakken
0,8 diameter 26 inch lang zal 0,011 inch doorzakken
0,9 diameter 20 inch lang zal 0,004 inch doorzakken
0,8 diameter 20 inch lang zal 0,005 inch doorzakken

Dus je kunt zien, kort en dik zou minder moeten doorzakken en nauwkeuriger moeten zijn, maar elke loop is een loop op zich.

Lopen die worden gebruikt bij .22LR benchrest schieten hebben de neiging om lang te zijn, maar redelijk groot in diameter en de lengte heeft niets te maken met de vizierradius, omdat de meeste benchrest wedstrijden worden geschoten met zeer krachtige scopes. Mensen snijden de lopen niet korter om een betere nauwkeurigheid te krijgen, maar hebben de neiging om ze groter in diameter te maken. De reden die wordt gesuggereerd dat langere lopen de kogel beter stabiliseren, is meestal waar. Hoe langer de loop, hoe minder de kogel wordt gestoord als hij de monding verlaat door het uitzettende gas. Afgezien van het feit dat subsonische match munitie nauwkeuriger is dan HV-munitie, is dit een andere reden om langere lopen te gebruiken.

Randy maakte het punt over .22LR lopen die zijn gemaakt met strakkere chokes in de buurt van de monding. Dit is meestal waar, maar alleen met high-end aftermarket lopen die met de hand zijn gelapt. Er wordt gezegd dat Anschutz hun choke krijgt door de loop te draaien en een knop aan de monding achter te laten, die de boring lijkt te beperken om groter te worden. Ik weet het niet, maar sommigen hebben een verlies aan nauwkeurigheid gemeld toen ze die knop afsneden, anderen hebben dat niet ervaren.

Maar zoals ik al zei, elke loop is niet hetzelfde als de volgende loop. Dezelfde loop zal geweldig schieten en de volgende kan de zijkant van een schuur niet raken, zelfs niet als hij erin zit. Alleen als je high-end match lopen begint te gebruiken, wordt het verschil tussen lopen kleiner. Hardcore benchrest schutters (die het geld hebben) zullen meerdere lopen tegelijk kopen om die perfecte te krijgen.

Terug naar je loop. Anders dan om de kroon op te frissen, ken ik geen precisieschutter die een loop korter maakt om nauwkeurigheid te winnen. Misschien om een betere balans of lichter gewicht te krijgen, maar niet nauwkeurigheid.

Nogmaals, snelheid heeft weinig te maken met nauwkeurigheid, behalve om de harmonie te beïnvloeden. Trouwens, mijn benchrest 10/22 heeft een 21 inch .920 loop en mijn custom Anschutz heeft een 26, .910 diameter loop. Beide hebben lokale records geschoten. Op een willekeurige dag schiet de 10/22 groepen die vergelijkbaar zijn met de Anschutz.

#23 ·
Als het om nauwkeurigheid (of echt precisie) gaat, begrijp ik de fascinatie voor snelheid niet. Snelheid heeft absoluut heel weinig te maken met precisie, zolang de munitie subsonisch is. In feite is er een afweging tussen een korte loop en een lange loop op een .22LR-doelloop. Ja, korte lopen zouden minder moeten vibreren dan een lange loop, aangezien de diameter hetzelfde is. Maar hier komt snelheid in het spel. Hoe groter de snelheidsspreiding in een partij, hoe meer verticale spreiding er zal optreden. Daarom testen de meeste benchrest-schutters, testen, testen om partijen te vinden die de laagste snelheidsspreiding hebben en ze gebruiken loop tuners om de verticale spreiding te minimaliseren. Er is een andere theorie dat langere lopen inherent preciezer zijn omdat de langere loop zorgt voor een meer uniforme snelheid en er minder gasverlies is als de kogel de loop verlaat. De meeste wedstrijden die ik bijwoon, hebben lopen van 24 tot 26 inch, met een paar die korter zijn. Mijn beste benchrest-geweer is een Anschütz met een 26 inch Shilen .920 loop en mijn tweede is een Ruger 10/22 met een 21 inch Lilja .910 loop waarvan ik wou dat hij langer was.

En dat brengt een ander probleem naar boven. Loop A van Joe Schmoe zal niet hetzelfde zijn als loop B van Joe Schmoe. Wat je zoekt is een loop met een rechte boring die bij voorkeur met de hand is gelapt door de fabrikant. Dat soort lopen kosten geld. De bottom line is dat het afsnijden van je loop van welke lengte dan ook naar een kortere lengte geen goed idee is in de hoop op grotere precisie. Als het nu niet goed schiet, zal het afsnijden het niet beter laten schieten. En in godsnaam, maak je geen zorgen over wat de maximale snelheid is die je kunt halen. Dat is niet eens belangrijk voor centerfire geweren die worden gebruikt voor de jacht. Je krijgt wat je krijgt en nogmaals, voor de meesten is precisie belangrijk en snelheid is secundair. Je kunt niet doden wat je niet kunt raken.

#25 ·
Ik denk dat het moeilijk zou zijn om met de benchrest-mensen te discussiëren. Als kortere lopen consequent nauwkeuriger zouden schieten, dan zouden de mensen dat gebruiken... MAAR... Gebruiken ze consequent korte lopen?

Deze mensen gaan obsessief elk denkbaar ding na om een voordeel te vinden - en als het afzagen van 4 inch van de loop wel tot betere scores zou leiden, dan zouden ze geen 26 inch lopen gebruiken...

#26 ·
De looplengte heeft niets te maken met hoe nauwkeurig een loop is.

MKnarr Ik ben het er volledig mee eens, goed gezegd!
Ik zou gaan stellen dat subs nauwkeuriger en preciezer zijn omdat ze niet in en uit de transsone zone reizen... het is niet nodig om uit te werken, want je hebt de spijker op de kop geslagen

#33 ·
MKnarr Ik ben het er volledig mee eens, goed gezegd! Ik wilde zeggen dat subs nauwkeuriger en preciezer zijn omdat ze niet in en uit de transsone zone reizen... het is niet nodig om uit te werken omdat je de spijker op de kop hebt geslagen
Ik kan niet twisten over de overgangszonetheorie, maar anderen wel. Een reden waarom subsonische munitie of onder de geluidssnelheid "nauwkeuriger" is, is dat er minder windafwijking is in subsonische kogels en het wordt erger naarmate de snelheid hoger is tot ongeveer 2200 FPS. Hoe langzamer de snelheid, hoe minder afwijking en boven ongeveer 2200 FPS wordt het weer minder naarmate de snelheid toeneemt. Voor exact dezelfde kogel, behalve bij verschillende snelheden. V afwijking in een 1 MPH wind op 50 yards 1050 .060 1200 .121 1400 .128 1800 .111 2200 .073 2250 .059

#27 ·
Mijn ervaring is dat 24 inch lopen voor mij het meest accuraat zijn.
Dat kan komen door balans, gewicht of een andere factor.

Ik heb een 16 inch LW heavy loop op een 455, die erg accuraat is, als ik roerloos ben. Maar dat is erg moeilijk om te doen.
Ik heb een 24 inch Shilen bull loop op een 1022 die niet te verslaan is. Behalve door
Een 24 inch heavy taper loop op een CZ 455, en een 24 inch Heavy taper loop op een cz 453.

Mijn 24 inch GM running boar op een 1022 doet ook mee.

Mijn 20s en 18s en 17s zijn goed, maar kunnen niet concurreren. Bulls heavy tapers en standaard tapers.

Dan heb ik een 28 inch GM bull op een 1022, en net als de korte 16 inch loop is het moeilijk om in balans te brengen, en schiet alleen goed als ik de controle heb.

Allemaal voorzien van een richtkijker en op de een of andere manier aangepast/verbeterd.

Dus vind wat je leuk vindt en probeer verschillende wapens, het is allemaal erg leuk. :bthumb

Maar snijd het niet af, "twijfel niet, kroon opnieuw"